Modebilder från två sekelskiften: Stockholm New på Thielska galleriet


Mode- och kulturmagasinet Stockholm New gavs ut under åren 1993–2003. För två år sedan bestämde sig skaparna för att sammanställa det bästa materialet i en bok. Nu visas ett urval av fotografierna på Thielska galleriet i Stockholm. Vi mötte paret bakom magasinet: Claes Britton och Christina Sollenberg Britton.

Mikael-Jansson_2000_1_2_komp

Fotografi Mikael Jansson, mode Kari Hirvonen. Brightwinterwhitelight Stockholm New No.8, 2000.

I tre salar på Thielska galleriet monteras det gigantiska målningar och fotografier ända upp till taket. Verken är en salig blandning av moderna modebilder och enorma oljemålningar. Temat på utställningen förklaras bäst i vad som kan vara världens längsta namn: Stockholm New – nationalromantik från dubbla sekelskiften: modefotografi möter måleri.

CLAES Först tänkte vi bara att det skulle bli en bok, men när jag såg att Andreas Brändström – som jag tycker mycket om – blivit intendent på Thielska blev jag extremet sugen på att göra en utställning där. Vi hade varit i kontakt med andra gallerier tidigare, men inget kändes rätt. På Thielska har de en stor samling av konst från förra sekelskiftet och eftersom Stockholm New representerar det senaste sekelskiftet fanns det en spännande vinkel redan från början.

Mario-Testino-2001_3_komp

Fotografi Mario Testino, mode Maria Virgin. Mario’s magic midsummer, Stockholm New No.11, 2001.

I utställningen har ni kombinerat material från boken med verk ur Thielskas samlingar, hur har ni fått de moderna bilderna att samspela med renässansmåleri?

CLAES De fotografier vi valt, både till utställningen och boken, är sådana som vi tycker är tidlösa. Det finns en del modebilder som funkar över tidsgränserna. Till utställningen har vi varit hårdare i urvalet, och valt bort mycket för att det ska kännas tidlöst och svenskt. Vissa riktigt bra foton har fått ryka. I boken finns det ett gamalt jobb om en etiopisk stam. De levde på stenåldersnivå, men var otroligt fashion.

CHRISTINA Alla fotografier vår tvungna att samspela med Thielska. Vi blev inspirerade av de stora världsutställningarna och ville hänga riktigt mycket. Det är en brokig och generös utställning.

Vinterhare_1905-492x367_komp

Bruno Liljefors 1860-1939. Olja på duk, 86×115, Vinterhare, 1905.

 

Balettscen_1886-517x342_komp

Henri Toulouse-Lautrec, 1864-1901. Olja på duk, 102×152. Balettscen 1886.

 

Vad var drivkraften bakom det här projektet?

CLAES Vi ville jobba mer med det där nationalromantiska som alltid har varit en drivkraft för oss. Sverige är otroligt vackert, naturen och ljuset är underbart. Många av bildserierna i Stockholm New var just nationalromantiska och inspirerades av bland annat Lucia, midsommar och Bergman.

CHRISTINA Hela projektet har varit lustdrivet, det här är inget man gör för pengarna…

Julia-Hetta-2012_2_2_komp

Fotografi Julia Hetta, mode Hannes Hetta. Young was the day, 2012.

 

Rätta mig om jag har fel, men visst finns det nyproducerat material i både utställningen och boken?

CHRISTINA Det är mer nytt material än gammalt. Det är producerat dels av fotografer från Stockholm New-tiden, men det har också tillkommit andra personer, Julia Hetta och Elisabeth Toll till exempel. Vi har också tagit in nya stylister vi gillar, som Marcus Söder och Mattias Karlsson.

 

Mikael-Jansson-2000_2_3_komp

Fotografi Mikael Jansson, mode Kari Hirvonen. Marital scenes, Stockholm New No.9, 2000.

Hur länge har ni arbetat med boken?

CLAES Ungefär två år. Vi har arbetat långsamt, med undantag av en plåtning så har alla jobb gjorts under flera dagar. Elisabeth Tolls bildserie, som visar de fyra årstiderna, sträcker sig över flera år. Det är en svensk designer per årstid, Sandra Backlund gör vinter, AltewaiSaome vår, Ann-Sofie Back sommar och Acne höst.

Kommer Stockholm New tillbaka?

CHRISTINA Nej, om det inte dyker upp någon rik gubbe som kan betala…

CLAES Man ska aldrig säga aldrig.