“Bästa syratrippen – släpp kontrollen”


Tid för världspremiär: Bon kan i dag presentera den nya gruppen The Gospel. Sami Sirviö, Emma Veronica Johansson, Thomas Ökvist och Ulrich Bermsjö hälsar att de ger blanka fan i vad folk säger om deras nya EP I Don’t Care. Det enda som betyder något är tristessen.

 

Saftig synthpop, nattsvarta texter och rörliga bilder från ett dystopiskt Berlin. När The Gospel träder fram gör de det med EP:n I Don’t Care, och en musikvideo som klockar in på drygt 30 minuter.

Själva skulle de beskriva sig som Hello Kitty, precis som icke-katten saknar de mun och vägrar konsekvent att prata om meningen med musiken och videon. Kalla dem ett band, konstkollektivsekt eller bara The Gospel, ett namn som någon av de fyra medlemmarna – Thomas Ökvist, Emma Veronica Johansson, Ulrich Bermsjö och Sami Sirviö – hävde ur sig under en middag hos Sami.

Men ingen vill ta på sig ansvaret.

Minnena från kvällen är diffusa: Det tog ett år – kanske två – från ord till handling. Men det spelare mindre roll, när Sverige fått ett band som prioriterar estetik lika mycket som musik. Det kan vi tacka Kent för. Sami från bandet och Thomas, har jobbat tillsammans sedan Verkligen-skivan. Ulrich träffade Thomas för första gången när han arbetade med en bilderbok för vuxna. Och det var genom Ulrich som Emma Veronica kom in i kollektivet.

“Egentligen är vi ett gäng kufar, enstöringar som bildat sekt.”

 

Ulrich Thomas hatar ordet kollektiv. Jag älskar det, har alltid velat vara med i ett kollektiv.

Thomas Kollektiv känns som en brist på ambition. Den kollektiva tanken att ta hand om varandra är fin men att kollektivet i sig blir viktigare än vad kollektivet åstadkommer, får mig att må illa.

Sami Du menar att vi är ett kollektiv där alla är kreativa, och att vår relation inte bygger på värddjur och parasiter?

Ulrich Sami, du gör mig väldigt trygg.

Sami Kalla mig för pappa.

Ulrich The Gospel är Samis idé från början.

Thomas Sami var less på att se alla göra musik som på olika sätt paketeras. Varför kan man inte vända på det och göra det visuella först? Bygga en helhet utan att någon berättar hur man måste göra.

Ulrich Allting har ju tagit tid. Vi har funderat. Jag är verkligen inte en snabb person. Ett exempel är när jag äntligen hade bestämt mig för ett par tapeter från Vivienne Westwood, hade de utgått ur sortimentet.

Emma Jag valde ju tapeter till din lägenhet. Art Deco-inspirerade. Nästa projekt kanske skulle vara en tapetkollektion?

Sami Varför inte!

Thomas Det är inte ett begriplighetsevangelium vi ska göra. Det är bara att göra utifrån det man har lust att med.

Sami Eftersom man har spelat i en old school bandkonstellation så länge, är man van att spela med bara sitt eget instrument. Vi jobbar inte alls så.

Thomas Vi har bra hjärnor. Det är vårt bästa instrument.

Ulrich Vi är vuxna människor. Hade vi varit fyra sextonåringar då är det klart att allting hade varit mycket mer komplicerat.

Sami Det blir inga konflikter, eftersom vi inte har några fasta roller som vi försöker skydda.

Ulrich Det är lite ”come as you are”.

Sami Vi är ute efter rörelse.

Ulrich Det är som Thomas kolonilott, tänk korsbefruktning. Det ena ger det andra.

Sami Vi är ju fyra producenter som producerar varandra. Ingen har totalt ansvar, man behöver inte känna att man måste prestera.

Emma Det finns ingen tydlig idé om vad det ska bli i slutändan.Vi jobbar efter en lek man lekte som barn. Att måla en del av en gubbe, vika ihop och så fortsätter en annan och så vidare, tillslut vecklar man ut pappret och ser resultatet.

Sami Vi vill inte att det ska vara en traditionell skivrelease där man är ute efter maximalt genomslag. Det är filmen som är grejen. Det är den som är grunden för musiken och texterna.

Ulrich Filminspelningen var helt fantastisk.

Sami Vi pusslade med musiken och filmen. Det är ett samspel.

Emma Det var det jobbigaste jag har varit med om. Filmen spelades in i Berlin och vi hade en tydlig karaktär vem jag skulle vara. Från det att vi vaknade till att vi däckade och jag hade ingen möjlighet att vara mig själv på hela resan. Jag höll på att bryta ihop.

Sami Det förstärkte ju känslan och musiken blev väldigt mycket starkare i och med ditt agerande.

 

Men vad är ni? Med ett ord?

Thomas Man kan se oss som ett konstkollektiv och som en familj som träffas ibland.

Sami Ett modernt band.

Thomas Konst transformerat till populärkultur. Det är nog det kortaste jag kan komma på. En konflikt mellan konst och populärkultur.

Ulrich Passion.

Emma Sekt. Att frivilligt alliera sig med människor som är lika galna som en själv.

Hur tar ni beslut?

Emma Vi tar inga beslut.

Sami Det händer naturligt. Än så länge har det gått väldigt problemfritt.

Thomas Avslutet är ju inte intressant. Det som är intressant är väl snarare vad det fortsatta arbetet kommer att ge. Om det är musik, film eller en tapetkollektion är helt ointressant.

Emma Nu låter det som att du försöker säga att resan är målet fast på ett mindre klyschigt sätt.

Thomas Om det inte vore njutbart samtidigt som en utmaning skulle vi ju inte göra det. Vill man det tillräckligt mycket så bara gör man det.

Sami Jag har lärt mig att det är väldigt viktigt att ha tråkigt. Det är i tristessen som allting föds.

Thomas Hur bekämpar man tristessen när man varit med i ett sjukt bra och framgångsrikt band i decennier?

Sami När det är som mest intensivt är det lätt att man bara rusar på och har tunnelseende och tar dåliga beslut. Jag behöver ha tråkigt för att kunna prestera.

Thomas Man behöver nollställa sig själv rent känslomässigt.

Ulrich Jag älskar att sova.

Emma Jag älskar att ha tråkigt.

Sami Det är en lyx att ha tråkigt.

Ulrich Egentligen är vi ett gäng kufar, enstöringar som bildat sekt.

“Jag ger blanka fan i vad folk tycker.”

Musiken, hur vill ni definiera den?

Ulrich Ordet passion definierar hela projektet för mig.

Thomas Vi är väl pop. Vi kanske hellre skulle vilja vara rock.

Sami Rock låter svettigt.

Thomas Det ständiga labelandet är tröttsamt.

Sami Man måste ha referenser för att lyckas i dag. Det är ingen som vågar satsa på pionjärer.

Thomas Man kan inte göra någonting som inte är efter mallen. Det satsas för lite på fantasi.

Emma Men The Gospel är tvärtom. Vi frågar ju inte ens varandra om godkännande för att göra saker. Vi har ingen mailtråd där man ska tjafsa om hur man ska göra.

Sami Det där kallas tråkig demokrati, att det ska röstas om saker.

Emma Vi bara kör. Och löser allt i efterhand.

Ulrich Det är trygghet och tillit. Men vi är också fyra starka personer med fyra starka viljor. Ingen kan styra oss. Har man en häst som springer fort och åt rätt håll, finns det ingen anledning att dra i tyglarna.

Emma Den bästa syratrippen är när man släpper kontrollen.

Vad önskar ni för reaktion i och med släppet?

Emma Jag ger blanka fan i vad folk tycker.

Thomas Skivan heter faktiskt I Don’t Care.

Sami Bara man känner stolthet över sin produkt. Att titta tillbaka om tio år och tycka att det man gjorde är bra. Många glömmer bort hållbarheten. Ingen tänker längre på konsekvenserna.

Ulrich Man vill ju ha positiva reaktioner. Då skulle jag bli glad.

Emma Det är väl en bonus om folk uppskattar det man gör men det är ju inte målet. Då är man jävligt fel ute.

Vad handlar EP:n om?

Ulrich Folk som lyssnar får bilda sin egen uppfattning. Själv tycker jag inte om när artister berättar om sina låttexter. Det har liksom förstört min upplevelse.

Thomas Det är egentligen ointressant om folk fattar, det relevanta är om man känner något.

Thomas En textrad ger ju upphov till olika känslor beroende på hur musiken låter vid just det tillfället som frasen sjungs.

Sami Och det förstärks hundra gånger av det visuella.

Thomas En textrad som man läser på ett papper säger kanske ingenting men lägg till musik, film och bild och man får en gudomlig upplevelse. Det är den känslan vi är ute efter.

Emma Allting man lämnar ifrån sig rent kreativt är egentligen en form av avfall. På samma sätt som man går i samtalsterapi och pratar för att komma över saker. The Gospel är våra rädslor och vår tristess. Den är vår egen avfallsprodukt.