
Véronique Nichanian har varit designer av Hermès herrkollektion i mer än tre årtionden. Inför den digitala presentationen av vår- och sommarkollektionen 2021 inledde hon ett samarbete med konstnären Cyril Teste, känd för en hybrid av teater och film där inspelningen sker i realtid och inför publik. I denna intervju gjord av Olivier Séguret för Hermès samtalar de två om arbetet med Hermès-presentationen, en performance de gett namnet Hors-Champ, ett begrepp som betyder ”det som inte syns i bild”.
Véronique Nichanian Den här kollektionen är mindre än normalt eftersom våra normala produktionsmedel inte var tillgängliga. Jag valde 18 silhuetter istället för 40, delvis på grund av hur denna performance är uppbyggd. Jag sa till Cyril: ”Här är min kollektion, gör vad du vill med den.” Jag gav honom mitt arbete, han gjorde sitt arbete och tillsammans skapade vi det här ögonblicket.
Cyril Teste Jag brukar säga att det jag gör inte är teater, det är film i realtid. Och utmaningen är – och det är det som är så vackert – att göra det live. Vi förstärker nuet, det där svindlande ögonblicket innan showen startar, de där sekunderna backstage, premiärnattseffekten, då man till slut ska möta publiken.


Véronique Jag är ganska kontrollerad som person så det här med att vara live är som att göra en trippel frivolt utan skyddsnät. Men fördelen är att eftersom det i strikt mening varken är en modeshow eller en riktig performance så kan många fler titta på den.
Cyril I tider som dessa är det nödvändigt att lägga mer vikt vid processen. Vi ville inte skapa en modeshow eller en performance med en början och ett slut. Vi ville att det skulle vara ett event: en upplevelse av skapandeprocessen, som en levande skulptur, ett föremål som skapas precis i det ögonblick det framträder. Och det är något som bara kan uppnås genom precisa sceninstruktioner, vilket tar tid och behövs repeteras in. Den kollektiva processen öppnar dörren till slumpen och det är så klart riskfyllt men jag hoppas att vår lekfulla approach har frigjort oss från alla vibbar av ”the making of” eftersom det aldrig var vårt mål. Idén var snarare att filma det som inte syns på bild.
Véronique Jag gillar förändring. Jag söker konstant efter förnyelse i mitt arbete och även om förändring skapar panik hos mig så är det stimulerande och jag föredrar oro framför repetition. Kreativitet får näring av det oväntade. Det där ögonblicket innan showen, killarna som väntar, vissa är spelevinkar, andra upptagna med sina mobiler, modeller som inte är skådespelare, omgivna av fotografer. De här är klassiska små saker som sker utanför bild under en modevisning, allt det som normalt sett ingen får se är nu tillgängligt för alla.
Cyril Och det händer live. Istället för en publik så finns det åskådare på plats, som mitt team och Hermès studio team. Dessa åskådare kommer se något autentiskt på riktigt.

Véronique Även om den situation vi befinner oss i gör det omöjligt att ha en publik så kan man här komma backstage och därför ta del av en kreativ sanning. Jag har tvingats göra allt mindre, både när det gäller kollektionen och presentationen. Men jag ser det som möjligheter att utforska och skapa något nytt. Det är givande att fokusera på det essentiella och att destillera, förfina och vässa. Allt pekade åt samma håll för mig och det var dit jag vill ta den här kollektionen: enkelhet, nonchalans, lätthet.
Cyril Vi har vävt ihop det här projektet tillsammans. Att skriva tillsammans var givande också för att jag lärde känna Véronique bättre. Jag behövde diskutera väldigt konkreta saker med henne, som vissa ord, ord som inte jag använder som ”workshop” och ”photo booth”. Jag var särskilt intresserad av en sak: att göra det möjligt för alla som normalt sett inte får gå på en sådan show att se hur det ser ut backstage och se det genom designerns egna ögon.
Vi såg till att inte skapa något påhittat eller en story som hade för mycket kraft och som spädde ut budskapet. Vi ville inte tynga ner det med något överflödigt sofistikerat. Det är orsaken till att filmen är en samling realistiska mikroberättelser som förenas av den energi som genereras i skapandets ögonblick.
Véronique Den senaste utvecklingen och skadan som åsamkas modevärlden just nu har inte gjort mig nedslagen, snarare tvärtom. Jag känner att det är nu som vi kan få nya insikter och en ny framåtanda. Jag har alltid tänkt att det tar tid att skapa kläder som håller, som åldras väl, som är mer än bara funktionella och som vi känner en tillgivenhet inför. Mitt arbete fokuserar alltid på form, material och färg och den frenetiska takten i mode intresserar mig inte det minsta. Här på Hermès använder vi ett talesätt från hästvärlden som känns särskilt rätt idag: ”Rakt fram, lugnt och samlat.”




Se presentationen av Hermès vår/sommar 2021 här.