Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Hemmet är min borg

Brännskador, brutna tystnader och trygga rum. House of Dagmars höst/vinter 2018 speglar samtiden.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Publicerat 23 januari 2018

I en soffa på Dusty Deco sitter jag och blir existentiell. Ljuset är gult och trots att hela lokalen är fylld av (för mig) mest okända kända människor tänker jag på personliga val och ens egen och andras moral. Det är House of Dagmar som har bjudit till visning och anledningen till att jag blir tankspridd är för att märkets höst/vinter 2018 är baserat på dikten Diversity av Jon York.

”Be vulnerable yet invincible

and at the same time 
be strong yet weak and


be drunk but sober,

staying high but grounded

and stable but chaotic”

House of Dagmars höst/vinter 2018 handlar om hemmet, om det trygga rummet och om att långsamt känna tillit. Designern Kristina Tjäder berättar:

– Det händer så mycket just nu. Det är så osäkert ute i världen och ens personal space har blivit viktigast. Dagmar-kvinnan vänder blicken inåt och hämtar energi i sitt hem. Det är en väldigt stark trend, att hemmet är ens borg och man vill hitta en miljö där man känner sig bekväm.

Det är en varm och välkurerad kollektion med långa kappor som släpar i golvet, patenterade läderkappor, korta ullkjolar, hundtandsmönstrade set, långa halsdukar med broderier och mönster. En stickad blå klänning i brokad ser ut som silke och det vävda brokadtyget är inspirerat av möbeltyger. Mjuka färger som senapsgult, vitt och ljusrosa bryter mot oxblod, svart och blått.

Dikten i sig speglar kollektionen genom hur kulturer möter varandra, hur mjukt möter hårt och maskulint möter feminint. Kanske säger Dagmars höst mer om hur systrarna Kristina Tjäder, Karin Söderlind, och Sofia Wallenstam har blivit påverkade av samtiden och hur dåtiden dekonstruerats, rekonstruerats och nu ska bli till något nytt. Eller så är det jag som läser in höstens Metoo.

Om många år, säg 50. När en generation kvinnor som ännu inte är födda undrar varför Metoo kom så sent. Så finns det inga bra svar. Bara teorier. Som till exempel att tystnaden bränns, och när flera generationer kvinnor bär på andra gradens brännskador vet man att fördämningarna bara kan brista. 2017 var handlingarnas år och kanske även tystnadens sista jävla år. Det jag tar med mig in i 2018 är värme, långa kappor och trygga rum.

Taggar:

Fashion Week Stockholm, Fashion Week Stockholm A/W 2018, House of Dagmar

Mer från Stefanie Ravelli

Litteratur

Beroende är frihet

Vem vill egentligen vara helt fri? Journalisten och författaren Zara Kjellner debuterar med ”Manhattan” – en fragmentarisk berättelse om någon som bara försöker överleva.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Kimberly Ihre

Konst

Medelmåttornas manifest

En bränd brödlimpa och en tusenfoting som går itu. Konstnären Iris Smeds om manifestet, filmen och konstverken ”The Average”.

Text Stefanie Ravelli

Musik

Inte din baby one more time

Annah Björk skriver om tystnadskulturen inom popindustrin i boken ”Ni måste flytta på er” och tvingar in männen till samtalet.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi John Artur

Konst

Finns det demokratisk design?

Kuratorn Johan Deurell om varför stolen får representera Röhsska museets utställning ”Unmaking democratic design”.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Jason Evans

Mode

Beautiful People är det japanska märket att hålla ögonen på

Vi pratar med designern Hidenori Kumakiri om skönhet i motsättningar.

Text Stefanie Ravelli

Konst, Litteratur

Bilden av ”landet”

Varför ska det vara så svårt att sluta sminka sanningen om landsbygden? Vi har läst Johan Wirfält och Kristian Bengtssons bok ”Fagerhult – Bilder av Sverige”.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Kristian Bengtsson