Annah Björk

DIY-drottningar – Min Stora Sorg

Innan förra fredagen blev fredag den 7 april i historieböckerna (jag återkommer till det) var jag på Tekniska Museet och föreläste för 150 KTH-studenter. Men jag började dagen på Gomorron Sverige på SVT med veckans musikspaning. En superfet spaning med tre mäktiga DIY-drottningar och deras glödheta, nya material. Inför det gjorde jag intervjuer med bossarna Min Stora Sorg, Gnucci och Sophia Somajo – som jag tänkte göra en serie av här!

DIY – Do It Yourself –  är en rörelse som startade på 70-talet, inom musiken var det framför allt punken som skapade en alternativscen långt från mainstreambolagen. Genom att göra, ge ut och boka allt kring musiken själv.

Men i dag är DIY knappast klipp-och-klistra och punkscenen eller något väldigt konstigt och smalt.

Utan framför allt någonting som utnyttjas av kvinnliga artister. Och det låter varken skramligt eller smalt.

Tvärtom. Klubbigt, svettigt och färgglatt.

Anledningen till att det är just kvinnor som är stora inom DIY är att med dagens teknologi har det öppnat sig en möjlighet för dem att ge ut och skapa den musik de själva vill.

Utan att sätta sig i beroendeställning av gubbiga strukturer inom skivbolagsindustrin eller anpassa sig efter bilder eller uttryck som någon annan (man) anser är gångbart.

Så, den konstnärliga friheten som teknologiutvecklingen gett, är också en feministisk frigörelse inom musikbranschen.

Först ut i intervjuserien DIY-Drottningar är Sveriges Beyoncé, den kompromisslösa, bombastiskt fantastiska – Min Stora Sorg.

Den här låten är så svettig och het och briljant i att förmedla en känsla tycker jag. Min Stora Sorg, som artisten heter, har producerat tillsammans med Elias Klenell.

Men allt kring släppet av låten är DIY. Hon har inget skivbolag, ingen PR-person, ingen manager, ingen som pitchar in låten till radio. Videon som är på gång har hennes partner och pojkvän John Artur gjort.

– John gör allt mitt visuella! Det är jag John och Daniel Åkerström-Steen som tar fram allt visuellt tillsammans och vi jobbar alla i vår studio – Studio Monaco!

MSS finansierar allt själv, med pengar och tid ur egen ficka.

– Min tanke med det här släppet är att jobba med ännu fler människor och vikten av att nätverka med fler som är på ”samma sida” det vill säga skapandesidan. Men att ha full kontroll och eget bestämmande gentemot den ”andra sidan” det vill säga branschen, säger hon.

Att ha full kontroll mot branschen är häftigt och kanske enda sättet att skapa exakt det musikaliska universum man vill ha.

Utan det hade troligen inte de magnifika pressbilderna eller den kommande videon med en höggravid, väldigt avklädd artist, knappast någonsin ens kommit till.  Inget skivbolag hade vågat ta ut svängarna på det sättet.

Och därmed hade en stor, viktig del av MSS gått förlorad.