Annah Björk

Katy Perry + Jeremy Scott tog hem Super Bowl

Katy Perry och Jeremy Scotts magnifika mix av sport, mode och pop på Super Bowl är det slutliga beviset på att det är dags av uppvärdera idrotten i popvärlden.

Jag har aldrig varit något för sport. Alls. Har sett fotbollsmatcher som ett tillfälle att meditera och pitchade en gång ett radioprogram som skulle heta Sportmatch för P3. Det byggde på den briljanta idén ”sportprogram för ointresserade” och skulle fokusera på intressantare saker som kläderna och relationerna i laget. (Blev inget med det nä).

Men jag har konverterat. Ja, eftersom sport, pop och mode hänger ihop så fint visar det sig.

Det kan verka som en omöjlig kombination att få till alla tre delar med hedern i behåll. Varje år ska det försökas, på den amerikanska högtiden och tv/sport/pop-peaken Super Bowl. Historiskt sett har arrangemanget inte bjudit på några större finesser när det gäller att kombinera de tre elementen. Ja, Bruno Mars var klädd i Hedi Slimanes Saint Laurent i fjol och så vidare. Klass, stil och rock. Men var det sport?
Näpp.

Men hey! Katy Perrys kreationer av Moschino creative director och Perrys goda vän Jeremy Scott i årets upplaga blev en match gjord i popkulturhimlen.

Technicolorpopstjärnan inledde hela sin konceptuella modevisning med en presskonferens där hon var klädd i en outfit täckt av fler amerikanska fotbollar än själva Super Bowl. Den perfekta flirten med cheerleaderestetik och huvudsporten på plan (som dock designats av Ted Kim).

Själva halvtidsshowen inledde Perry med att rida in på en gigantisk tiger till sin (svenskproducerade) megahit Roar. Som en äppelkindat präktig version av Miley Cyrus. Lite gjort, men okej.

Sen kom den här tvådelade badbolls-klänningen och var ju helt fab. Hela scen förvandlades till en popkulturell seriestrip där sportestetiken smälte in som en glass på stranden.

Den lyxiga ädelstensbeströdda samt överdimensionerade jackan Katy Perry bar som tredje ombyte var också helt klockren.

Jeremy Scotts design satt som en smäck på Super Bowl-arenan. När idrottshennens lyxiga material och fyndiga funktionsdesign hamnar på en popstjärna, med en modeskapares twist täcker en enorm del av den kultur vi konsumerar. Och jag tycker vi tar det som ett startskott på att glömma gammal groll om hemska hockeyfrillor, endimensionella fotbollskillar och hopplöst ointressanta silhuetter i idrottens värld.

 (Bara en sådan sak som att AltewaiSaome, Sveriges främsta modedesignerduo, har gjort fotbollslanslagets VM-tröjor inför Kanada i sommar.)