Annah Björk

Premiär: Ana Diaz ”Fyll upp mitt glas nu”

Hon är rutinerad låtskrivare och producent – Ana Diaz har bland annat skrivit för Britney Spears. Men efter en livförändrande händelse bestämde sig Ana Diaz för att byta språk till svenska och berätta sin egen historia. Här ser du exklusivt videon till hennes debutsingel ”Fyll upp mitt glas nu”.

Hej Ana! Vad handlar ”Fyll upp mitt glas nu” om? 

– Att fira ut en relation. Vara på klubb, skåla för det som lever och dör. Livet. Stor kärlek. Det bitterljuva, melankoliska. Den där mittenplatsen tycker jag är intressant, mitt mellan stor glädje och stor sorg.

Vem influerar dig?

– Bill Withers, Nina Simone, Kendrick Lamar, Nick Drake, Frank Ocean, Paul Simon.

Jag tolkar Lana Del Rey-likheter i dina teman, det lite mörkare, destruktiva?

– Jag är ibland i mörkret och gräver runt. Det är mänskliga teman. Ingen levande människa upplever bara kul hela tiden. Jag vill prata om hur det var för mig. Jag vill höra andras berättelser.

Du och Daniel Boyacioglu har skrivit tillsammans – hur ser ert arbete ut?

– Vi är väldigt nära vänner, han är som en bror. Jag ville bolla ord med någon och frågade honom om han ville testa en session. Det var sjukt kul. Vi kan bråka om en rad eller en melodi, men det är på goda grunder. Han är en fantastisk poet och vän.

Din meritlista är blytung. Kan inte du nämna några låtar för One D/Britney som har du skrivit? 

– Tja, jag jobbar på… För 1D har jag skrivit två låtar. En heter With You. Den spelade vi spelade in i studion i Stockholm, med några från Wolf Cousins-teamet. Men ingen av dem kom till slut med på albumet, så är det ibland, man bara fortsätter skriva… För Britney Spears skrev jag öppningsspåret på hennes senaste skiva, Alien med William Orbit. Kul grej, Britney att hon ju är en form av popikon.

Har du någon kul anekdot från ett möte med internationell stjärna?

– Alltså generellt berättar jag inte vad jag sett eller hört på sessions eller möten. Mest exalterad var jag nog senast när jag arbetade med Kendrick Lamars producent Sounwave. ”Shit, han har gjort Bitch Don’t Kill My Vibe” tänkte jag.

unnamed-4

Varför började du skriva till dig själv?

– Jag var med om en svår upplevelse för några år sen. Och jag skriver alltid självupplevt. Den här gången kom det bara ur mig på svenska. Jag ville beskriva det jag upplever på ett närmare sätt. Jag tycker inte vi ska vara nervösa över att närma oss det mörka.

Och så bytte du språk?

– Jag hi-jackade en session och sade ”Jag vill sjunga det här istället”. Jag vet inte riktigt hur det rullade på. Men det blev ett helt album. Jag hade en hel del jag behövde få ur mig. Medan jag skrev hände andra stora grejer och då var jag redan igång liksom, så jag bara fortsatte.

Hur mådde du då? 

– All form av förändring är ju sällan helt behaglig. För mig var det tungt. Jag förändrades mycket av det.

Hur var det att skriva musik som kvinna i USA?

– I många situationer med människor har vi förbestämda mönster vi kan välja att följa eller inte. Jag väljer att inte. Jag struntar i att skratta åt dåliga skämt. Jag är tydlig bara. När jag höll på att lära mig arbetet var jag kanske mer betraktande….men nu pekar jag med hela armen. Det gör allt lättare. Om någon säger något oskönt brukar jag bara ignorera och sen fortsätta peka.

Vilka motgångar har du stött på?

–  En rutten situation jag minns som inte hände för så länge sedan, var när vi skulle tacka för arbetsdagen och säga hejdå – tänk skaka hand –på en session med en holländsk producent i Los Angeles. Han valde att slicka min kvinnliga kollega på halsen helt omotiverat, dom hade INTE vibe, vi var där och jobbade. Hon tyckte det var sjukt obehagligt. Samma snubbe skickade bilder på sig själv naken till henne i månader efter. Vilken tönt.

Vilka orättvisor upplever du som kvinnlig låtskrivare, producent och artist i musikbranschen?

– Den senaste tiden har jag varit inne på att lära mig om hur den faktiska businessen funkar: Vem bestämmer vad? Varför? Hur ser avtal ut? Hur rör sig pengarna rör? Makten? Det har inte så mycket med kön att göra, mer med arbetsroll. Ofta har ju kreatörer och konstnärer lagt de senaste 15-20 åren på att bli bra på sitt hantverk, inte sällan har de även en vacklande självkänsla… Därför kan det hända att de går med på grejer ekonomiskt och ett maktperspektiv som kanske inte är för deras bästa. När jag startade WINWIN ville jag skapa en paraplysituation för mig själv och andra kreatörer där vi kan göra vår grej och veta att om vi väljer att arbeta tillsammans, har vi ett bra avtal. Jag vill att alla ska tjäna på det.

Varför startade du en egen label?

– För att jag gillar att bestämma. För att jag kunde. För att jag tänkte ”hur svårt kan det vara”. För att det inte är så svårt.

Fotografi av Guy Aslan