Annah Björk

Sportsman om slöjan

När videon till CEOs Whorehouse släpptes innan jul sedan skrev jag ett inlägg om en möjlig slöjtrend bland svenska popmän. Den forne Tough Alliance-medlemmen bär en i den raveiga videon och Sportsman svept in sig i en från Our Legacy på sina senaste pressbilder. Jag pratade lite mer med Sportsman om valet av det laddade plagget.

 

SPORTSMAN_PRESS

 

Hej Sportsman, varför bär du slöja på bilden?
– När jag fick veta att mina vänner på Our Legacy gjort en leopardscarves visste jag att jag ville ha den på omslaget till min första ep. Idén om Sportsman föddes under en resa till Kenya. Jag såg en leopard i ett baobabträd. Sedan jag var liten har jag drömt om leoparder, ritat leoparder, lekt att jag varit leoparder. De är mina favoritdjur. Så det var – pretentiöst som det kan låta – som ett tecken.

Vad betyder slöjan för dig? 
– Att göra musik för mig är att gå in i min egen fantasi. Jag gillar generellt att svepa in mig i saker, när omvärlden trycker på för hårt. Politiskt handlar det om skönheten i det främmande.

Är det en slump att även CEO sportar slöja i nya videon eller kan det vara en begynnande trend?
– Det känns som om CEO sportat olika typer av slöjor tidigare, så är det nån som startat en trend är det nog han. Eric är en stor inspirationskälla. Jag tycker Whorehouse, både låten och videon, är magisk.

Hur många procent lägger du på att ta fram en visuell stil i samband med ett skivsläpp?
– Svårt att svara i procent. Men det måste vara någonting som känns på riktigt. Precis som när man letar efter ett beat, ett rhyme, en melodi. Den här gången blev det Visvim-mockasiner, sydkoreanska strumpor och leopardslöja. Angående omslag och videos pratar jag alltid med min vän Victor. Han kommer med hundra idéer som är superspårade. Sedan landar det ofta i någonting ganska modest, eftersom vi saknar Rihannas budget.

Sportsman släppte superfina ep:n Usher tidigare i år. Lyssna!