Totême har återvänt till modeveckan i Stockholm för att presentera sin höstkollektion på Bukowskis tillsammans med Eric Grate och Eva Langes skulpturer. Langes stora, vita spröda föremål står som kontrast till Grates modernistiska skulpturer i brons.
Det är snart 24 timmar kvar till visning och det är ett strukturerat kaos i utställningshallen. Det äkta paret Elin Kling och Karl Lindman håller på att kurera en presentation och samtidigt jobbar stylisten Linn Hägglund och fotografen Hedvig Jenning med Totêmes lookbook. Karl Lindman förklarar att det är absolut förbjudet att röra vid Eva Langes jätteägg och jätteskål och att en vägg sitter löst.
– Vi gillar att jobba med vänner nu när vi är tillbaka i Sverige. När vi bodde i New York arbetade vi med stylister som Karl Templer eller Vanessa Traina, men nu vill vi ha en tydligare koppling till Sverige. Det är samma med fototeamet, Hedvig Jenning har vi jobbat med länge. Det är också sällan vi har ett koncept vid plåtningar och vi har inte heller referensbilder. Vi tar det mer som det kommer.
Det är ovanligt med tanke på att du Karl, länge jobbat som art director.
– Jo, men precis. Jag jobbade med Fabian Baron i 12 år på Baron Baron, på franska Vogue och var även design director på Interview Magazine. Då jobbade vi alltid med referenser. Men nu med Totême så skapar vi en egen värld. Vi söker efter en nerv, att få in verkligheten och en äkta känsla i bilderna. Vi gillar också att vi inte riktigt vet vad vi gör. Det är inte alla fotografer som tycker om det dock. Nu har jag inte frågat Hedvig… men det ser ut som att hon gillar det!
Men det är tacksamt att ni har alla Eva Lange och Eric Grates konstverk i bakgrunden.
– Ja, men precis. Det är snarare hur man förfular settingen. Det är viktigt att det inte känns för polerat och perfekt.
Ni känner till Eric Grates konstnärskap sedan innan. Har Totême influerats av honom?
– Sedan vi flyttade tillbaka till Stockholm har vi försökt fördjupa oss i vårt kulturella arv. Eric Grate är en konstnär som jag har känt till länge och som jag förknippar med Stockholm på grund av alla hans offentliga verk som finns i staden. För oss handlar kopplingen mellan Totême och Grate om något nostalgiskt. Vi är inte intresserade av att lägga vikt i någon större mening. Vi gillar det skulpturala och visuellt känner vi att mötet med Eric och Eva är vackert.
Detta är andra gången ni visar på modeveckan. Hur är det att vara hemma?
– Jag och Elin är i någon form av smekmånad i Sverige. Jag bodde i New York i 14 år och Elin i sex år, och förra året flyttade vi ju tillbaka till Stockholm. Det är kul att upptäcka allt det svenska som finns runt hörnet som Svenskt Tenn, Anders Zorn-museet, Märta Måås-Fjetterström, Millesgården, arkitektur och Ingmar Bergman. Det finns så mycket som kanske känns tabu att prata om för svenskar som har verkat här länge, men nu när vi kommit hem så ser vi det med nya ögon. Det är som att vi har förälskat oss i Sverige igen! Det är kul att upptäcka en stad som har förändrats.
Både Totême, Grate och Lange har format sitt eget, högst personliga formspråk där de renodlat och reducerat de föreställande elementen till att endast det mest essentiella återstår. De har varsitt skulpturalt uttryck, den ena huvudsakligen i brons, den andra i gips och Totême i textil. Och lika mycket som skiljer dem åt, lika mycket förenar dem i sitt tidlösa fromspråk. Totêmes färgskala övergår sömnlöst i Eva Langes vita torra färger och Grates mörka bronsskulturer. Två generationer skulptörer möter Totême på Bukowskis. Det handlar inte bara om märkets nya kappa eller klänning, utan de vill visa sin värld.
– Vi tycker att det är väldigt roligt att lyfta fram Eva och Eric tillsammans med Totême. Detta skapar en bild av det jag Elin och har visualiserat med höstkollektionen.
Kollektionen går i samma färger som skulpturerna?
– Paletten är neutral och går ifrån svart mot grått mot greige, beige och off-white. Vår höst/vinter 2018 är som en uniform. Den är hård utåt, men varm mot kroppen och symboliserar hösten och vintern i Sverige och hur det känns att vara här. Men kollektionen är också en slags kommentar på det politiska klimatet. Vi lever i en nykter tid, och vi vill spegla den och inte en låtsasvärld. Det är också där Eva och Erics verk kommer in i vår kollektionen, balansen mellan det ljusa och det mörka. Men det finns fler likheter rent estetiskt, att skulptera fram en tidlös form och en silhuett.
Hur kom ni i kontakt med konstnärerna?
– Det var Bukowskis som initierade både kontakten med Eva Lange och med Eric Grates son, Pontus Grate, konsthistoriker, tidigare direktör för National Museum. Eric Grate gick bort på 80-talet så det är Pontus som har lånat ut sin fars verk för denna visningen. Vi besökte Eva Lange i hennes fantastiska ateljé på Söder. Vi kände att det är ett superspännande möte mellan Eva och Eric. Evas skulpturer är feminina, minimala och spröda, hon jobbar med känsligare material. Hennes verk blir nästan aldrig klara. Hon slutar aldrig fila eller jobba. När vi byggde så kom hon med sandpapper och putsade och filade.
Totême gör inte skillnad på catwalk och vardagsplagg. De vill göra det enkla lite mer intressant. Den svarta voluminösa kappan är ett exempel på det. Det är ett mer stelt material som trots att det inte faller med kroppen är smickrande.
– Vi vill ha en kontrasten mellan fint och avslappnad. Totême får inte kännas för vuxet. Vi leker med det damiga, konservativa, men det är en hårfin gräns att se till att alltid låta det finnas en pigghet och en nerv.
– Många ser oss som ett nytt hopp för den svenska minimalismen men det är inte så vi ser Totême. Vi är enkla för att det är vår estetik, inte för att vara tillgängliga för alla. Vi är inte heller beroende av Sverige som marknad om man jämför med andra. Vi är större i USA, Japan och Sydkorea. I Europa börjar det hända mer och mer. Vi vill inte vara så styrda av vad en viss marknad vill ha. Vi utgår från vad vi tror att vår kvinna vill bära.
Vem är er kund?
– Många varumärken grundar sin affärsidé på att göra en grej och göra det väldigt bra. Det är klokt. Modebranschen är en så otroligt överexponerade marknad, så det är enklare att bryta igenom med att till exempel satsa på färgglada strumpor. Vi har valt en rätt hård väg, som på många sätt handlar om att skapa en hel värld runt vår kvinna. Vi älskar idén av att kunna erbjuda plagg för alla tillfällen, man kan säga att vi har ett 360 grader-tänk: nu är hon påväg till en gala, efter galan sätter hon på sig våra kashmir-mjukisbyxor. Sedan går hon till gymmet i monogramtajts och en stor sjal. Vi vill göra Totême till ett svenskt heritagebrand. Så att tänka långsiktigt och att skapa tidlösa plagg är viktigt för oss.
På frågan om mode kan vara konst svarar Eric Grates son Pontus Grate:”Tveklöst är mode, när det är som bäst, en konstart.” Hur känner ni, ska man skilja på konst och mode?
– Jag tycker att man ska skilja på konst och mode. Men däremot kan ju mode absolut vara konst, men det är inte det vi gör. Det viktiga är att spegla vår värld och samtid på vårt sätt. Vi vill vara relevanta, men vi är minst lika intresserade av kommersen bakom och att bygga ett varumärke som är starkt. Jag skulle inte kalla oss för konstnärer, men vi är kreatörer. Vi respekterar konsten och ibland känner vi också avund för att konsten ofta är så gränslös. Vi är styrda av alla möjliga förhållanden, alltifrån det vi säljer och vår målgrupp till materialen, hur många färger som ska gå i produktion. Det är en mer kontrollerad process.
I Bukowskis klassiska lokaler vid Berzelii Park i Stockholm, visas skulptur av konstnärerna Eric Grate och Eva Lange tillsammans med Totême, som presenterar sin höstkollektion för svensk och internationell press.
I Bukowskis klassiska lokaler vid Berzelii Park i Stockholm, visas utställningen ”SKULPTUR – Möte mer Eric Grate och Eva Lange” för allmänheten mellan 23 – 31 januari. I utställningen ingår även utvalda looks från Totêmes AW18 kollektion, som visades för press under modeveckan i Stockholm.
Plats: Bukowskis, Berzelii Park 1 i Stockholm
Öppet: mån–fre kl 11–17, lör och sön kl 12–16