Sanningen har alltid två sidor heter det och i fallet med den japanska designern Hidenori Kumakiris Beautiful People är det alltid motsättningen av en idé som sätts under lupp. Han har själv beskrivit sitt varumärke med orden: intelligent, naivt, humoristiskt och vackert. Något som syns i Kumakiris vår/sommar 2019 i omtolkningar av vardagliga plagg, där det franska får möta det japanska i nya former och med sömmar som vänts ut och in. I designerns kollektioner finns också en stor besatthet för stickat, men det huvudsakliga materialet för vår/sommar 2019 är linne.
– För varje säsong letar jag efter den skönhet som kan ligga gömd mellan två motsatta idéer. Den här gången har jag undersökt framsida och baksida och vad som är insida och vad som räknas som utsida på ett plagg. Jag har utgått från traditionell mönsterkonstruktion men vänt på det och kopplat ihop insidan av ett plagg [fodret] med utsidan på nya sätt. Vi har helt enkelt hittat ett annat sätt att se på konstruktion av ett plagg, som vi kallar för Side C. Linningen har förflyttas och även förenklat reparationer av plaggen, vilket också gör att de får en längre livslängd, berättar Hidenori Kumakiri.
– När vi upptäckte detta nya sättet att konstruera plaggen till Side C märkte jag att de fick fler rynkor och jag blev förälskad i dem. Linnetyget visar rynkorna istället för att gömma dem och saltkrympningstekniken upptäckte vi medan vi letade efter sätt att förstärka den effekten.
Det är bakgrunden som herrdesigner för Comme des Garçons Homme som dikterar varumärkets DNA, men idag är det över tio år sedan creative directorn och grundaren Hidenori Kumakiri startade sitt eget märke som nu också har en slot under modeveckan i Paris.
Beautiful People blev snabbt en hit i Japan när märket lanserade sin första damkollektion som de sedan skapade replikor av i barnstorlek, som den klassiska trenchcoaten och en svart miniläderjacka som de kallar för Rider. För tillfället har de över 80 återförsäljare och fem egna butiker, tre i Tokyo och två i Osaka.
Du blev känd med Kid’s wear for adults-linjen. Hur kom du på idén att skapa kläder som både vuxna och barn kan bära? Och stod du inför några utmaningar när du gjorde den kollektionen?
– En av våra anställda hade barn, och jag insåg att jag kunde använda mina färdigheter som mönsterkonstruktör för att skapa kläder som vuxna och barn skulle kunna dela. Eftersom vuxna och barn är fysiskt helt annorlunda var det en stor utmaning att göra kläder i barnstorlek som också kunde vara bekväma för vuxna att bära. Det var en kamp, men jag lyckades slutligen efter många många fittings.
Vad innebär det att vara designer idag? Vilka är dina utmaningar?
– Jag kan bara tala ur min egen erfarenhet, och att vara designer kan innebära för många saker idag. Vi har modeskapare som är influencers, stylister och så vidare … När det gäller mig försöker jag fokusera på plaggen och hantverket.
Hur skulle du säga att din debutkollektion skiljer sig från vad du gör idag med tyger, material och mönster?
– Egentligen har ingenting förändrats. Sedan min debut har jag alltid skapat plagg i hög kvalitet. För mig är hantverket alltid det viktigaste och jag vill skapa kollektioner som kan uppskattas över tid, som har ett värde även om flera år.
– Jag tror att skräddat mode för en formgivare är detsamma som att utöva ett instrument för en musiker. Det kommer alltid vara nödvändigt. Oavsett vilken tid du tillhör.
Nu ska du snart visa din höst/vinter 2019 i Paris. Hur skulle du säga att visa under Paris Fashion Week har hjälpt ditt varumärke att växa?
– Jag känner mig som om jag är återfödd och har startat ett nytt liv sedan vi började visa i Paris. För mig är de mest tillfredsställande sakerna att många vackra människor från hela världen började komma till vårt flaggskeppsbutik i Aoyama, Tokyo. Jag är verkligen evigt tacksam för det.
Jag tänker på låten The Beautiful people av Marilyn Manson när jag tänker på ditt märke. Han ifrågasätter ju skönhet, berömmelse och förstörelse. Vad betyder skönhet för dig?
– Ja, jag är bekant med sången. Förresten, vet du Baby, you’re a rich man av The Beatles? I båda låtarna har orden ”vackra människor” en negativ betydelse. Jag tycker det är väldigt intressant att ordet ”vackra människor” kan bära två helt motsatta betydelser, och jag tycker att just dualiteten är vacker. Men jag tycker inte om att definiera vad saker ska innebära. Det är faktiskt en av anledningarna till att varumärket heter Beautiful People. Jag vill klä alla vackra människor, och det är upp till dem att bestämma vad som är vackert eller inte.
Beautiful People visar sin höst/vinter 2019 under modeveckan i Paris på måndag.