Peter Jansson är formgivaren bakom BeWider. Ett denimmärke med endast en produkt att erbjuda – ett par riktigt vida jeans. Han föddes i Göteborg men har bott och studerat i London i fem år där han under sin tid på Central Saint Martins arbetade för bland annat Alexander McQueen. I Stockholm har han designat för Cheap Monday och Weekday.
Hur har arbetet med BeWider skilt sig från att jobba för Weekday?
– Med BeWider har jag haft tid att finslipa fram en produkt som jag verkligen gillar, och som ska finnas där en längre tid. Jag har kunnat vara delaktig i hela processen, vilket är mycket spännande. På ett stort företag som Weekday finns det ingen möjlighet att vara med hela vägen, där gör alla sin lilla bit i ett större pussel.
Märket består just nu bara av en produkt, en unisexbyxa som finns i olika färger. Kommer sortimentet på sikt utökas med fler plagg?
– Nej det är bara byxorna. Men BeWider kommer också att uttryckas i andra former, som inte kommer att säljas.
Jag får lite 90-talsvibb av jeansen, rave- och skatekultur. Hur ser din relation till de kulturerna ut?
– Jag har alltid designat med referenser ifrån gatumode och undergroundkulturer. Jag kom i kontakt med ravescenen på 90-talet och blev förälskad. Det är en plats som tillåter en att vara sig själv och den har funnits där i hela mitt liv. De senaste åren har scenen exploderat igen i Stockholm och den är lika förtjusande nu som då, det är något med den där öppenheten.
Är det inom den scenen du hoppas se byxorna bäras?
– Jag vill kommunicera till människor mellan kanske 18-25 år som är intresserade av mode och har en förkärlek till undergroundkulturer, men jag hoppas att alla med ett öppet sinne ska känna sig inkluderade.
Bilderna av Jasmin Storch är fantastiska!
– Visst är de! Jag har följt henne under en längre tid och gillar verkligen hennes uttryck som fotograf. Den dokumentära och råa känslan som finns i hennes modefotografi är väldigt bra.
BeWider kommer att finnas på Från Ö Till A och www.bewider.com från och med torsdag den 22 mars.
Modeskapare: Peter Jansson
Utbildning: Central Saint Martins
Känd för: Att plocka referenser från undergroundkulturer
Plaggen passar bäst för: Open air
Kund: Rejvaren
Modemantra: Fokusera på en produkt
Social närvaro: Instagram: @bewiderdenim