Först kom världens första digitala supermodell, Shudu Gram, som idag har 149 tusen följare, och lurade världen. Många hade trott att hon var på riktigt. I april blev Instagramboten lilmiquela hackad av en annan bot, Trump-supporten Bermudaisbae. Nyligen gick bloggaren Isabella Löwengrip ut med att hennes team är i full gång med att framställa digitala kloner av henne. Med hjälp av avatar-konton baserade på data från hennes 13 år långa karriär planerar hon att ta över världen på flera fronter. I oktober avslöjades influencern Johanna Olsson med att ha photoshoppat in sig själv i en annan persons bild tagen på en balkong i Paris. Hennes redigeringsskills var helt enkelt så pass bristfälliga att det inte gick att missa att det var fejk. ”Jag känner att det kanske inte spelar så jättestor roll. Jag har svårt att förstå varför det får sån enorm uppmärksamhet för att jag bytt bakgrund på de här bilderna”, förklarade hon i Breaking news. ”Jag tycker ändå att det är viktigt för unga tjejer att förstå att det inte är äkta. Om det är en influenser som jobbar med det som ett yrke så ska man inte se på det som 100 procent verklighet.” Resultatet efter fadäsen? Hon fick fler följare, och valde att låta bilderna ligga kvar.
Nu har turen kommit till världens första digitala klädkollektion. Det är Carlings som lanserar kollektionen Neo-Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, som enligt sin Instagrampresentation är ”born and raised in the internet”. Syftet är att utforska framtidens mode, och kläderna har framställts av digitala skräddare, 3D-designers. Instagram och andra sociala medier har exploderat de senaste åren, och har ännu inte nått sin peak. Många unga lever ett digitalt liv i önskan att kunna försörja sig som influencers, och den med flest nya outfits i sin feed vinner loppet. Något som inte rimmar väl med tillståndet för vår planet. Carlings menar därför att en kollektion som endast finns digitalt är bra för miljön, och alla intäkter från försäljningen går dessutom till projektet WaterAid.
Plaggen kostar mellan 100-300 kronor och köpet innebär i praktiken att du väljer en produkt från den digitala klädkollektionen, och sedan laddar du upp en bild på dig själv i en pose du är nöjd med. Med hjälp av den bilden monterar Carlings 3D-designers kläderna på bilden, så att det ser ut som att du bär klädesplagget på riktigt. Avslutningsvis skickas bilden till dig, klar att publiceras online. Om du vill avslöja att bilden endast är digital är upp till dig, och som sagt, vad spelar det egentligen för roll? Idag, när sociala medier tagit över mångas liv, är det löjligt att låtsas att internet inte är på riktigt.
Carlings kollektion släpps idag och går att köpa här.