Jonna Lee är sångerskan från det elektroniska och audiovisuella projektet Iamamiwhoami. Just nu är hon aktuell med albumet Blue på det självständiga skivbolaget To Whom It May Concern.
Albumet, där relationen till havet är ständigt återkommande, innehåller en serie av tio videor. Inför Blue skapade artisten även en uppmärksammad bildserie som publicerades i italienska Vogue, i samarbete med Comme des Garçons.
Berätta om Blue, vad handlar låtarna i albumet om?
– De berättar min och projektets resa, från att vara ett konto på Youtube till att växa som artist och projekt. Blue handlar om att kunna existera som oberoende akt genom att lämna det trygga och kasta sig ut för att hitta det som tar en vidare i sin kreativa process – som ger en kraft att fortsätta.
Ditt album har inte bara släppts som platta och vinyl utan även i form av en digital upplaga – The Blue Island. Hur tänkte du där?
– The Blue Island är vårt sätt att skapa ett nytt sätt att konsumera Iamamiwhoamis skivsläpp som understödjer vårt releaseformat, vi tyckte inte att det räckte med att köpa skivan i en onlinebutik. The Blue Island ger användaren alternativen att streama, ladda ned och dela albumets alla delar. Personligen så tycker jag att det digitala albumformatet är opersonligt och upplevs mer som en kopia av ett original än en unik utgåva.
– Ett mål var att skapa en digital utgåva som kan mäta sig med att äga och ha en motsvarande fysisk version av skivan.
Varje låt har fått en mäktig video. Hur kommer det sig att vattnet fick bli den röda tråden?
– Att jobba med musik och bild som skapas tillsammans är fantastiskt roligt och är en viktig del för mig. Naturen finns alltid närvarande i det vi skapar, med det här albumet ville vi skapa filmer som angränsar till naturfilm men på en popmusikens arena. Vattenfokuset är en symbol för den digitala världen som Iamamiwhoami verkar och existerar i: Oändliga ytor och djup med för lite att hålla fast i.
Hur kom samarbetet i Vogue-bildserien med Comme des Garçons till?
– Comme des Garçons ville bidra till Blue och vi upptäckte att vi har ett liknande synsätt på vad kreativt arbete innebär. De har klätt mig i bilderna. Att våga bjuda in nya kreatörer till samarbete är viktigt för utveckling.
Ser du en koppling mellan mode och musik?
– Jag ser väldigt funktionellt på kläder – det jag klär mig i har alltid ett syfte för sammanhanget i vår storyline. Inför Blue har jag samarbetat med Mathieu Mirano och kopplingen mellan oss har varit som kopplingen mellan mig och de andra i projektet, att man delar passionen för att förmedla en känsla genom olika verktyg. På det sättet är mode och musik lika.
Vilka andra modemärken intresserar dig?
– När kläder berättar en historia och förstärker en stämning blir det ofta intressant. Sverige har många intressanta designer som jobbar med minimalism och funktionalism utan effektsökeri.