Hur kommer den nya butiken att skilja sig från den första?
– Största skillnaden är storleken, denna är mycket mindre men med ett tillgängligare läge. Som tidigare vill jag att besökaren ska inges en känsla av att vara på upptäcktsfärd, vilket jag tycker att man får trots den mindre ytan. Sortimentet består av tre delar externa designers/varumärken som tex Marques/Almeida och MM6, second hand och eget.
När du öppnade från Ö till A, vad hade du för visioner med butiken?
– Att vara oberoende på ett ganska off läge med ett personligt uttryck. Att sortimentsmässigt ha en bra balans av mode som är både streetwear, fashion och denim. Dessutom finns det alldeles för ont om Independent-butiker i Stockholm.
Från Ö till A är ju på många sätt en väldigt personligt kurerad butik just eftersom att du blandar high fashion med second hand. Hur kommer du fram till vilken mix du vill ha i butikerna?
– Blandningen och det personliga är en viktig del av sortimentet och konceptet, blir väl till slut en kombination av verkligheten, försäljningen och det man gillar. Det är en förutsättning för att få finnas med i mixen.
Har du något specifikt minne du kan knyta an till var ditt modeintresse kommer ifrån?
– Det är nog från mellanstadiet någon gång på 80-talet när jag började köpa hårdrocksskivor och ville ha passande kläder. Typ jeansjacka med tygmärken!
Om du bara fick behålla ett plagg i din garderob, vilket skulle du spara då?
– Ett par jeans såklart!
Du har grundat the Weekday Stores och Cheap Monday som varit stora spelare inom svenskt mode. Hur upplever du att svensk mode mår idag?
– Det hade ju varit roligare med mer mångfald. Men det är intressant att se hur kommande generation verkar tänka i andra bannor och driver på utvecklingen åt ett positivt håll.
Hur upplever du att modebranschen har förändrats sedan du började arbeta inom mode?
– Förutsättningen för modet är att det förändras och det är väldigt tilltalande för mig personligen. Största skillnaden från när jag började och nu är den digitala utvecklingen, som ger massor av möjligheter, men också hårdare konkurrens.
Mode har ju kritiserats för att överproducera kläder och missa sina hållbarhetsmål. Vad upplever du att du har för ansvar som återförsäljare?
– Massor av ansvar men i första hand följa de regler och lagar som finns. Och på ett mer personligt sätt gör jag det genom att jobba med second hand, dyrare designerplagg och att producera mitt eget mode på ett bra sätt.
Från Ö Till A öppnar sin nya butik den 13 augusti på Stureplan 2 i den gamla cigarr-butiken bredvid 7eleven. Märken som kommer säljas är bland andra Marques Almeida, MM6, Ida Klamborn, Soulland, Kappa, Örjan Andersson och second handjeans 501.