Sandra Saeidi tolkar Stutterheim i kollektionen It was the coldest night of the winter
”Jag blev väldigt berörd av Stutterheim. Alexander [Stutterheim] har en väldigt fin historia om sitt märke, det är mycket känslor bakom. Det var också en bra utmaning att få jobba specifikt med regnkläder. Sen har jag tolkat in min tolkning av hav, en [iransk] berättelse som jag har fått höra sedan barndomen. Den handlar om en svart liten fisk och dennes resa till havet. Den bor i ett litet vattendrag tillsammans med sin familj och en dag vaknar fisken upp och undrar om det finns något mer bortom detta vattendrag, och så börjar resan till havet. Det är en saga som har varit förbjuden i Iran, för att den uppmuntrar till att ifrågasätta och gå sin egen väg. Det har man sedan tolkat in som kritik mot det politiska systemet. Samtidigt är det också en berättelse som visar att man kan följa sina drömmar. Jag har gestaltat en liten bit av sagan, så som jag hörde den när jag var liten.
Materialmässigt har jag använt mig av Stutterheims klassiska gallon och även applicerat latex för att få fram olika strukturer. Den svarta dräkten rymmer volangerna med små teckningar från sagan, här är en fisk till exempel. Sen har jag gjort resinväskor och resinsmycken. Jag har försökt förhålla mig till regn men också till min egen berättelse. Den blå dräkten är också i gallon med med lager av oljefärg som är målat på, byxan är målad med akryl och så är gallonen rynkad.”
Felicia Åström tolkar Equestrian Stockholm i kollektionen Equipment Horse
”Jag har ingen relation alls till ridning, men när jag blev tilldelad ridmärket Equipment Horse så blev det en utmaning att jobba mer figurnära snarare än oversized som jag brukar. Men jag började gå runt i hästbutiker och fastnade speciellt för hästutrustning, till exempel den quiltade tekniken från schabraken som i min kollektion blev en lång mörkblå kappa i softshell, med ett målat lager färg för att den ska se vaxad ut. De svarta sidenbyxorna har jag quiltat i maskinen med vadd, helt inspirerat av dressyrlooken.”
Erik Olsson tolkar Galvin Green i kollektionen Slice it like Galvin
”Första inspirationen kom egentligen från Boro-tekniken, en gammal japansk teknik i hur man lappar ihop kläder. Det var startskottet, och därifrån ville jag sätta in den [tekniken] i en modern kontext. Så jag valde att tejpa ihop flera av plaggen med vattentät sömtejp och gjorde lappteknik av det. Jag ville också modernisera golfkläder, så jag tog inspiration från min tid som BMX- och skateåkare med slogans, loggor och mycket humor. Då kom jag fram till golfbollsmaskoten och ordlekarna med golftermer. Till exempel kollektionens titel Slice it like Galvin: när man ”slicear” en golfboll innebär det att det är ett felslag, och jag försökte göra det till något positivt och roligt istället. Kollektionen är en ungdomlig ny generations mashup mellan golf och streetstyle.”
Sergio Castiglioni tolkar Pelle P i kollektionen A Space Odyssey
”Min kollektion är sydd i de slinkigaste funktionstygerna och det mesta är handsytt dubbelt upp för att plaggen inte ska rynka sig. Temat är Space Odyssey med en vision om en framtidsdystopi där vi seglar i rymden. Jag har tolkat Pelle P:s seglar- och skidmärke på ett sexigt och dramatiskt sätt. Den grå jackan är en vindjacka, luftig och stor och man kan bygga om den på många sätt. Under är det en 3D-printad korsett scannad efter en manskropp och så hänger här också en 3D-printad accessoar, min skolryggsäck i miniatyr.”
Medverkande modeskapare: Erik Olsson, Adam Swärd, Emma Wåhlin, Jon Allensten, Fo Phan, Sandra Saeidi, Felicia Åström, Benedicte Eggesbø, Jannica Hagfors, Sofia Isdahl och Sergio Castiglioni.