Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Har Nhorm skrivit om den svenska minimalismen?

En förfinad Shakira, fransade t-shirts och beachwear.

Text Amanda Mann

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Publicerat 30 augusti 2018

Fotografi: Mathias Nordgren

Nhorm tar oss till stranden, en säregen strand där baddräktslycran är sober och inte svettig charter. Vi återser den där T-shirten du eller ditt eller någons barn bar på Mallorca år 2002, den som var uppklippt till tygtrådar trädda med pärlor. Men Nhorm gör den till en klänning som sveper och piskar när modellen trampar fram, den är tillbakablickande men samtida och elegant med en fängslande sex-appeal. Vid den klänningen tar hela kollektionen avstamp, en hybrid av då och nu.

– Kollektionen bygger vidare på vår förra kollektion och det är framförallt den här fransklänningen med pärlorna vi fokuserat på, som redan fanns i den tidigare kollektionen men i ett annat utförande. Det var en teknikidé som på något vis blev temat överlag. Till exempel är de här asymmetriska draperade klänningarna i baddräktslycra med snören med pärlor på en bikinireferens. Sen använde vi mycket plagg som vi gjort innan, saker som vi vill fortsätta göra. Så det blev en mix av det, säger Matilda Nilsson och Hanna Rudebeck som utgör Nhorm.

Temat är tydligt – beachwear – men deras vår/sommar 2019 handlar mer om att utforska det “nhormska” i produkten, att hitta och hylla sin egen estetik. De har klivit in i sitt eget arkiv för att hitta inspiration, utveckla tidigare “teknikteman” och ta fram sina klassiker.

Ibland känns det som en millenniumskiftet-imitation, som när du tillsammans med Södermalms alla inneungar stiger in på Humana Second Hand och bläddrar bland 2002-original. Den känslan finns i lycran skräddad till asymmetriska halterneckklänningar, eller i ett par piratbyxor snörade längs med sidorna. Den finns i sjalarna som knutits till tubtopp eller klänning, en gammal högstadiedisco-favorit. Men den passerar snabbt för det ligger snarare en charm i det, det blir inte den tröttsamma och ironiska 2002-munderingen – Nhorm gör något större än så.

Det är en förfinad Shakira-estetik, polerad och nedtonad, omförhandlad till en helt ny tappning av svensk minimalism. Plaggen med nostalgiska bikini-blinkningar varvas med favoriter ur eget arkiv: en bak och framvänd kostym eller en fleeceponcho och bryts även upp med en vit långklänning eller kort sommarklänning i försiktigt snitt som valfri Filippa K-konsument hade gått i taket över.

Kollektionen är ett nytt perspektiv på nostalgi och trend som skiljer sig från det tillknäppta och tradiga svenska modet. Det finns en sval trygghet i Nhorms värld samtidigt som att det är sexigt, en sällsynt kombination. Det befinner sig i ett gränsland där påklätt möter avklätt, påklädd on-beach och avklädd off-beach. Nhorm tar oss till ett intressant mellanrum i den här kollektionen, kanske är det kärnan de har hittat, Nhorm-själen. Och den själen är oklanderlig.

Fotografi: Mathias Nordgren

Taggar:

Amaze, Fashion Week Stockholm S/S 2019, Fashion Week Stockholm vår/sommar 2019, NHORM, ss19, vår/sommar 2019

Mer från Amanda Mann

Mode, Recension

Tyll och tårar

Selam Fessahayes maximalistiska kollektion fick Vogue-redaktören rörd till tårar.

Text Amanda Mann

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Sansad, säljbar och tidlös

Filippa K-stommen fortsätter att stå intakt även för vår/sommar 2019.

Text Amanda Mann

Fotografi Mathias Nordgren

Vad hände sen?

Bloggarna dödade MTV-stjärnorna

Programledaren och allas favorit i rutan Shire Raghe tar oss tillbaka till MTV:s guldålder.

Text Amanda Mann

Fotografi Olof Grind

Krönika

Är rosa den nya manspreaden?

Amanda Mann undersöker hyperfeminint mode som feministisk praktik.

Text Amanda Mann

Mode

Hur jobbar en influencer under modeveckan?

Vi tog rygg på Arvida Byström för att ta reda på svaret.

Text Amanda Mann

Fotografi Ellen Nykvist

Vad hände sen?

Kommer ni tillbaka?

Amanda Mann reder ut varför modemärken som Back, Nhorm och Lamija försvinner från Fashion Week Stockholm.

Text Amanda Mann