Man skulle kunna kalla dem för ett kreativt kollektiv. Sedan 2012 har Aurélien Arbet och Jérémie Egry byggt det multidisciplinära märket Études som gör både herr- och damkläder, böcker, design, konst och även musik. Duon var runt 20 år när förlagan till deras nuvarande märke, Hixsept, startades. När de ungefär ett decennium senare lanserade Études ville de vidga sina vyer och göra något som kändes mer kollektivt. Det är just samarbetena som har fått duon att sticka ut i modebranschens visuella brus.
– 2014 började vi med visningar, och 2015 öppnade vi vår flaggskeppsbutik i Paris. Det beslutet sporrade oss till att skapa större kollektioner och att vara mer kreativa. Vi har kvar ambitionen om att skapa ett varumärke med ett annorlunda förhållningssätt och en mer global vision än enbart mode, genom att inkludera konst, litteratur, musik och design i vårt arbete.
Nyligen lanserade de When Études become form, (Rizzoli), en bok som dokumenterar både aktuella men också tidigare samarbeten som märket har medverkat i. Bland annat har de arbetat tillsammans med fotografen Ari Marcopoulos, konstnären Peter Sutherland, tecknaren och musikern Robert Crumb och konstnären Dike Blair. Boken innehåller också ett urval av intervjuer med regissören Gus Van Sant och musikern Mirwais Ahmadzaï, nya essäer av journalisten Lucas Marchetti samt en exklusiv serie grafiska konstverk av Laurenz Brunner. Modebilderna är fotograferade av Andreas Larsson och stylade av Camille Bidault Waddington.
– When Études become form är ett unikt projekt för Études och det blev tydligt att den kommer utgöra ett nytt kapitel för oss, att det kommer finnas ett före och ett efter boken. Samarbeten är liksom kärnan i vår verksamhet. Vi vill samarbeta för att utforska förändring och helt enkelt alltid vara ”savoir faire”. För oss har det dessutom inneburit att tänja på gränser.
Vilket samarbete är ni mest stolta över?
– Att bara nämna ett är svårt, vi är 100 procent involverade i varje samarbete och de alla skiljer sig åt väldigt mycket. Jag skulle nog säga att de samarbeten som under processen har varit svårast att få ihop är de som lämnat mest avtryck. Att inte veta vad som kommer hända eller hur projektet kommer landa skapar en sorts spänning.
Ni har ju inte bara gjort mode- och konstsamarbeten, utan även jobbat med musiker. Études är också en musikterm som beskriver ”ett musikstycke avsett att utbilda färdigheten att spela ett instrument”. Skulle ni säga att ni jobbar på samma sätt?
– Ja, vi tycker om att experimentera med idén kring etyder. Sättet att komponera kan liknas vid hur kollektioner är uppbyggda. Musik är en del av vår kreativa process, och vi samarbetar hela tiden med musiker inför våra visningar. Études finns på Soundcloud, och vi gjorde nyligen ett samarbete tillsammans med cellisten Lore Goldston. Våra kollektioner har tydliga influenser av olika musikrörelser och dess subkulturer, och vi undersöker klädkoder inom exempelvis rave- eller technoscenen.
Hur skulle ni säga att branschen har förändrats sedan ni började med Hixsept?
– Under 00-talet var herrmodet sekundärt. Antingen var det superklassiskt, eller streetwear. Sedan skedde ett slags sammanslagning, förmodligen runt 2010. Då blev herrmode ”den stora grejen”. Nu är det en del av modets ekosystem där allt är mixat, dammodeveckorna visar mer och mer herrkläder, och vice versa. Våra herrkläder har, sedan dag ett, alltid varit hur vi föreställt oss mode. Vår motivation och utmaning är densamma: att designa en kreativ och lättburen garderob för både män och kvinnor.
Modebranschen har just nu en förkärlek för hype. Vad har ni för relation till det begreppet?
– Hype är något snabbt. Branschen är full av människor som pratar om det varenda dag, varenda minut. Vi har aldrig varit särskilt imponerade av det. Vi skapar inte kollektioner eller projekt med hype i åtanke. De kända personer som bär våra kläder eller går på våra visningar är personer som står oss nära. Det är samma sak med våra produkter eller samarbeten. Absolut att vissa av våra samarbeten har fått medial uppmärksamhet, och det är fantastiskt, men vi föredrar att tänka mer långsiktigt och försäkra oss om att Études utvecklas progressivt.
Hur hanterar den allt mer pressade modebranschen?
– Genom att designa, publicera böcker, träffa konstnärer och musiker, och att ägna oss åt diverse sidoprojekt med obestämd tidsram.