Efter 17 år lämnar Hopes grundare Ann Ringstrand och Stefan Söderberg det hyllade märket som varit till försäljning i hemlighet. Hope som sedan starten 2001 har verkat för en mer inkluderande modeindustri och kvalitetssäkrade plagg som är snälla mot miljön köps nu upp av det nystartade bolaget Gotoga. Samma bolag är majoritetsägare hos Whyred och de ser inte Hope som sitt sista förvärv – delägaren Lili Assefa Wolf berättar att målet är att göra fler förvärv inom modeindustrin, men vilka det kan bli är inte klart.
Både Whyred och Hope kommer att spela en avgörande roll i Gotogas digitala satsning som syftar till att möta de utmaningar som många fysiska butiker kämpar med. Målet är att skapa en plattform som lyckas integrera den fysiska shoppingupplevelsen med den digitala miljö som de flesta kunder befinner sig i idag. Bolaget slår också ihop de båda märkenas styrelser som kommer att bestå av Lili Assefa Wolf som arbetande stydelseordförande, vd:n Claes Ströby, styrelseordföranden PG Nilsson och Andreas Björkman.
***
Hur kommer det sig att ni tar över just nu?
– Hope är ett väldigt fint bolag med ett stark varumärke, så när vi fick möjligheten att köpa det så tog vi den.
Hur ser ni att det kommer att påverka Hope och Whyred som induviduella varumärken att ni nu slår ihop deras styrelser?
– Det kommer inte att påverka de individuella varumärkena alls, men möjligheter till nya synergieffekter inom bolagen kan stärka ekonomin och därigenom även den digitala satsningen.
Ni skriver att ni vill möta branschens digitala utmaningar. Vilka ser ni som de stora utmaningarna för klädmärken idag?
– Massor, men de mest uppenbara är att det finns en stenhård konkurrens på marknaden och att det därmed uppstår en oerhörd prispress.
Ni har påbörjat en omfattande digital satsning som ni beskriver som ”en helt ny digital kommersiell arena”. På vilket sätt kommer den att möta de utmaningarna ni ser?
– Nu påbörjar vi ett arbete som vi behöver komma längre i innan vi kommunicerar det externt, så det är ännu för tidigt att svara på.