En av samtidens största trender är att säga sig vara introvert. Instagram är fyllt av memes på temat JOMO – joy of missing out – och bland sommarens vanligaste samtalsämnen är längtan efter att lämna staden, helst för en ensligt belägen stuga i Sörmland eller ett torp i Dalarna. Min egen tolkning av trenden är mindre drastisk: jag har bytt event-minglande mot upprustning av bostadsrättsföreningens innergård. Dock tog jag nyligen paus i gårdsfixandet för att se konstnären Sterling Rubys första modevisning någonsin, under Pitti Uomo i Florens.
Florens är en förtrollad stad och Pitti Uomo en nästintill magisk tilldragelse. Mässan använder sig av stadens många vackra platser, och som besökare lär man känna Florens genom de snitslade banor som skapas beroende på var mässan för stunden valt att lägga modevisningarna. Sterling Rubys visning, för nylanserade märket SR Studio LA CA., avslutade veckan och för många var det också den händelse som i år var mest intressant att vara del av. Den ägde rum i vackra Le Pagliere, en gång i tiden kungligt stall (när Florens var Italiens huvudstad) och idag ansedd som en byggnad av väsentligt arkitektoniskt värde. Ljuset som strilar in genom de gigantiska fönstren är milt och fyller den enorma hallen med ett varmt, försonande ljus. Takhöjden får stallet att påminna om en katedral. Kanske var det tur för Sterling Ruby att inramningen var så storslagen, för att hitta något snällt att säga om själva kollektionen är svårare.
Den tänkta kunden är lätt att föreställa sig: en ung konststudent med smak för droger, bosatt i LA och med oklara framtidsplaner. Kläderna är perfekta för den här lilla men ofta kapitalstarka marknaden: high street-influerat mode till premiumpriser, tolkat via ett ”konstnärligt” filter. De som befinner sig utanför den här bubblan kommer nog ha svårare för at ta till sig kollektionen – den är på många sätt obegriplig och saknar tydlig röd tråd. Trots att plaggen är helt nya framstår ändå formspråket som daterat. Designen känns ofärdig och påminner om en modestudent som blivit litet försenad i jobbet med sin examenskollektion och sedan rafsat ihop något i sista stund, i förhoppning om att opponenten inte skulle syna bluffen utan tro att kollektionen var ”dekonstruerad”.
”Den tänkta kunden är lätt att föreställa sig: en ung konststudent med smak för droger, bosatt i LA och med oklara framtidsplaner.”
Presstexten för SR Studio LA CA. förstärker det pretentiösa flummeriet: ”Outfits echo collage, an illicit merger. Patchwork is a direct parallel to this notion, one also expressed through photographic prints deliberately contrasted. The mix of different garment types and fabric weights can also be seen as a form of collage, underscoring Ruby’s continual interest in this method, across different mediums and means.”
Ingen behöver vara bra på allt. Sterling Ruby är säkert en habil konstnär, men det betyder inte att han också måste excellera som modedesigner. Det här är kläder som inte behöver finnas och ett modemärke som inte hade behövt skapas. Ingen har efterfrågat detta, särskilt inte i en värld som talar om värdet i att producera färre plagg, inte fler.
Men, en sak stack ut i kollektionen, och det var de redskap som vissa av modellerna bar på. Vackra korgar, snygga krattor och stilfulla spadar i kromad metall fick mig att minnas den lummiga innergård i Stockholm som jag tillfälligt lämnat för att bevittna det här spektaklet. Faktiskt är det så att jag är på jakt efter en ny spade, för att plantera de rododendronbuskar som kommer att anlända strax efter midsommar. Sterling Rubys är den snyggaste spade jag någonsin sett, och hade passat perfekt i mitt nya introverta liv bland buskar, blommor och träd på innergården.
SR Studio LA CA är uppdelad i tre kollektioner: Ed 50 som består av plagg i en upplaga av 50, Soto, kläder gjorda av handarbetade plagg från Sterling Rubys studio och Unique, unika plagg designade av konstnären. Vissa plagg finns redan tillgängliga på Ssense.com och Srstudio.com.
Här är ett urval looks ur visningen: