Den 24 – 25 augusti intas Trädgården av symfoniker. Klubbens bas- och synthyllande religion ger plats för musikaliska verk med fler satser än valfri rave-plåga. Bethoven varvas med Lonely Dear, Mozart med El Perro Del Mar. Interaktiv konst ska mötas i betongvärlden under Skanstullsbron, så innan möter Bon El Perro Del Mar.
***
Hej Sarah! Vad har du för förväntningar inför Gränslandet?
– Hej! Lyckliga förväntningar, jag är oerhört glad att få vara med på Gränslandet.
Under Gränslandet kommer du att spela samtidigt som Symfoniorkestern. Vad upplever du är det mest intressanta med när kontemporär musik möter klassisk musik?
– Jag kommer att spela MED dem i allra högsta grad, inte bara samtidigt. Jag försöker egentligen att akta mig för det klyschiga i att prata om ”mötet” mellan modern och klassisk musik då det kan kännas så ytligt och fånigt – musik som musik. Men det jag alltid tycker är spännande med de två skolorna som möts är hur olika man kan tänka på och prata musik. Vad som händer i mötet mellan skolade och självskolade (som jag) musiker och vad det mötet kan ge musiken. Det kanske inte låter så kul men det är faktiskt det. Jag tror båda parter lär sig mycket på det faktiskt.
Vad betyder den här typen av möten för dig som musiker?
– Jättemycket! Jag älskar utmaningar och att utsätta mig själv som musiker för olika sammanhang. Det finns så mycket att lära av det.
Vad har du för relation till klassisk musik?
– Jag har alltid haft en nära relation till klassisk musik och har aldrig egentligen gjort någon direkt skillnad på det eller kontemporär musik och det är väl det som är det viktiga i det hela tänker jag – att musik som tenderar att hamna på någon slags dammig hylla får likställas bredvid annan musik så att man får möjlighet att upptäcka likheterna, färgerna, känslorna. Att förminska tiden mellan olika musiks tillblivelse på nåt sätt.
Vilken klassisk kompositör inspireras du mest av?
– Svårt att välja nån sådär men jag har alltid älskat Mozart för att han täcker in alla mänskliga spektran i sin musik, det vill säga både det svarta och det ljusa. Jag älskar Bach av samma anledning.
Under Gränslandet kommer det även presenteras interaktiv konst och du har tidigare i ditt artistskap arbetat mycket med det visuella, speciellt i relation till mode. Hur påverkar visuell konst dig och ditt skapande?
– Visuell konst är nästan alltid viktigare för min egen konst än musik. Jag hämtar oerhört mycket musikalisk inspiration från måleri och fotografi, men även från mode. Det visuella blir som ett koncentrat av allt det en låt eller en skiva kan innebära. Färger, känslor, tillstånd, former och så vidare.
Vilket är ditt tidigaste minne från Trädgården?
– Åh gud så svårt. Jag bodde fortfarande i Göteborg när Trädgården startade, så mina minnen därifrån är nog från nån sen natt, snubblandes in i vimlet utan att riktigt förstå var jag befann mig. Kan inte specifikt säga att jag minns nån specifik kväll.
Vad ser du mest fram emot inför kvällen?
– Jag ser självklart fram emot min konsert väldigt mycket, men jag ser även mycket fram emot att höra Beethovens femma och Mozarts pianokonsert.
El Perro Del Mar spelar den 24 – 25 augusti på Trädgården. Läs mer om kvällens spelning här.