Det sägs att den högsta formen av smicker är efterapning. När småsyskon gav sig på att stjäla ens personlighet var det frustrerande, och när kamraterna upptäckte härmapan var det retligt, men i Silvia Pradas onlineutställning TOM, där hon tolkar Tom of Finlands ikoniska verk är det bara häpnadsväckande och fängslande.
Nästan 70 år efter att Valio Laaksonen aka Tom of Finland påbörjade sin karriär tolkar nu konstnären Silvia Prada hans illustrationer i utställningen TOM och i boken med samma titel som ges ut av Capricious Publishing. Prada är den första kvinnan någonsin att få tillgång till Tom och Finlands hela arkiv sedan illustrationernas publicering under 60- och 70-talet. Hon är mest känd för sina pop-art illustrationer av kändisar, men målar likt Tom of Finland realistiska målningar av ikoner.
I sina målningar inför TOM ville Prada visa respekt inför svårigheterna att vara homosexuell man under kulmen av Valio Laaksonens berömmelse, genom att närma sig den genom sin egen femininet.
– Vi behöver bli mer medvetna om tiden när kampen att vara en homosexuell man var en del av konsten. Jag tror att det kvinnliga perspektivet lyser igenom på ett sätt som är mer känslosamt och erotiskt hellre än sexuellt, säger Silvia Prada.
TOM är den tredje utställningen med tolkningar av den ikoniske konstnären som publiceras på Tom of Finland Stores onlinebutik, efter Jack Piersons Tomorrow’s man och Bruce LaBruces Faggotry. Den revolutionära konstnären influerade en hel värld med sina över 3500 hypermaskulina, erotiska illustrationer. Idag är han ihågkommen som en en nyckelfigur inom 1900-talets gaykultur och har framförallt hyllats för att ha gett utlopp för människors inlåsta sexualiteter. Konstnären själv omfamnade sentimentaliteten genom att beskriva sina målningar som följer: ”Mina målningar är först och främst ämnade för män som har erfarit samma missuppfattning och förtryck och som känt att de på något sätt har misslyckats i livet. Jag vill uppmuntra den här minoriteten och säga till dem att inte ge upp, att tänka positivt kring deras agerande och deras hela varelse.”
***