Sex år, tolv kollektioner, utställning på Sven-Harrys konstmuseum och vinst av Woolmark Prize. L’Homme Rouge har hunnit med en del. Men nu meddelar märket att de tar ett steg tillbaka och ser över nya former att verka i. Efter sin höst/vinter 2019 kommer de ”ta en paus från det säsongsbaserade kollektionsformatet för att finna nya vägar för varumärket”. Planen är att fortsätta finnas i en renare och mer kreativ form – där uttrycket och möjligheterna att arbeta kollaborativt kan ges ett större utrymme.
– Så här långt har det varit en otrolig resa, vi har uppnått mycket och är väldigt stolta över vad vi lyckats med under de här åren. Vi kommer fortsatt verka inom design, konst och formgivning både på egen hand men också genom L’Homme Rouge för specifika projekt och samarbeten. Samhället behöver fortsatt design som utmanar det konventionella, med detta sagt känns det bra att avsluta med en så betydelsefull klädkollektion, säger John-Ruben Holtback, VD och grundare.
I vintras visade L’Homme Rouge sin allra sista kollektion, Conversations, under Fashion Week Stockholm. Conversations bygger på temat hållbar gemenskap, att vi tillsammans måste ta ansvar för att skapa en bättre framtid. Budskapet illustrerades starkast av filtcapen som är sydd för att bäras av två personer samtidigt.
Och jag kan inte släppa den nästan kusliga känslan i att det sista fysiska intrycket jag fick av märket var en gemensam kropp under en filt. En kropp som nu skiftar form och går isär.