Med Couturens hemligheter vill Sven-Harrys konstmuseum sätta couturen i rampljuset. Utställningens creative directors Ingrid Giertz-Mårtenson, fil. mag och designern Pär Engsheden ger oss en inblick i couturens vanligtvis slutna värld. Grundidén kring utställningen är att lyfta frågor kring couturens relevans i dagens modeklimat. Plaggen som ställs ut kommer från privata långivare, svenska kreatörer, internationella modehus som Balenciaga och Louis Vuitton samt svenska och danska hovet.
Det är i Paris haute couturen har sitt säte sedan den grundades av skräddaren Charles Frederick Worth under 1800-talet. Och det är även där konstformen visas upp på haute couture-modeveckan två gånger om året. Couture; som hantverksmetoden kallas utanför Paris gränser; innebär bland annat att plaggen är skräddarsydda direkt efter kunden, och omgärdas av en mängd regler. Couture är ett snävt fält, med privata, osynliga köpare. Vi ser plaggen på röda mattan, men aldrig i butik. De skräddarsydda plaggen har ofta inget större andrahandsvärde och på Stockholms auktionsverk säljs klänningar från Märthaskolan för under tusenlappen. Många har kanske svårt att se värdet i timmarna av arbete med ett handsytt knapphål eller en fåll sydd med osynlig söm, just för att de vid första anblick inte syns. Men det är detaljerna och underarbetet som skapar de fantastiska plaggen.
Låter det krångligt? Vi har pratat med Ingrid och Pär för att reda ut begreppen.
Ingrid Giertz Mårtenson och Pär Engsheden om Couturens hemligheter
Hur föddes idén till utställningen?
Ingrid Ursprungligen handlade det om att museet ville göra en utställning om Pär Engsheden. Idén utvecklades till att handla om haute couture, det vill säga den högre sömnadskonsten, ett begrepp som används i många sammanhang utan att man egentligen vet vad det står för. Sven-Harrys bad mig ansvara för utställningen tillsammans med Pär Engsheden och Ulrika Kyaga. Vi har jobbat med utställningen sedan början av 2015.
Pär Jag har alltid haft ett intresse för konst, men också kläder. Efter att ha provat på nästan allt inom mode så kände jag att det var just couture jag brann mest för. Jag gillar att det finns ett så stort konstnärligt utrymme, och att få tillräckligt med tid till att göra något ordentligt. Jag har alltid haft ett stort intresse för hantverk och uppskattar kvalitet.
Klänningen du skapade till Sara Danius för Nobelfesten 2015 blev själva utgångspunkten för utställningen.
Pär Klänningen jag skapade till Sara innehåller så mycket av det vi vill säga med utställningen. Det var det första plagget vi visste att vi ville ha med i utställningen och vi spann vidare på idéer utifrån allt vad klänningen innehöll. Det ledde oss till att tänka på Selma Lagerlöfs vackra klänning som hon bar då hon som första kvinna mottog nobelpriset 1909. Dels för att klänningen hade varit en stark inspiration för mig till Saras klänning men också för att vi såg kopplingarna mellan Sara och Selma.
– En annan inspiration var tyget i Saras klänning, det är en couturevara som kallas gazar, vilket vi associerade till couturien Cristóbal Balenciaga och den schweiziska tygfirman Abraham, som hjälpte den store kreatören att ta fram detta speciella tyg.
– Och slutligen inspirerades vi av midjebandet i Saras klänning som fick oss att tänka på vad ripsband [ett stadigt band som inte tänjer sig] betytt för couture och då var det självklart att vi ville ha med någon av Marina Kereklidous suveräna klänningar som är gjorda helt av ripsband.
Hur kommer det sig att utställningen har fått namnet Couturens hemligheter?
Ingrid Bakom ordet couture gömmer sig både hemligheter och felaktiga uppfattningar. Haute couture-syndikatet i Paris grundades år 1868 för att samla kreatörer som då fanns i Paris till en sammanslutning som ställde vissa krav och regler för medlemskap. En av ”hemligheterna” är att det var en svensk som hade en avgörande roll i uppbyggnaden av detta syndikat.
Pär Det är väldigt många moment som ingår när en coutureklänning ska sys upp. Ska jag göra en kort sammanfattning så börjar man med modellframtagande, därefter följer tillskärning och uppsömnad med några provningar emellan. Sist av allt, efter sista provningen, sys etiketten i.
– Hur lång tid processen tar beror väldigt mycket på hur designen ser ut och hur mycket tid materialet fordrar. Pärlbroderier och chiffong slukar tid men också avancerad underuppbyggnad påverkar mycket hur många timmar som går åt. Att sy upp en coutureklänning kan ta allt från några veckor upp till månader.
Vad är det som kännetecknar begreppet Haute couture, jämfört med couture?
Ingrid Historiskt gäller det vilka kreatörer som har rätt att bli medlemmar i det franska Haute Couture-syndikatet, vilka krav som ställs på dem, bland annat hur många kollektioner de måste presentera per år. Men rent generellt handlar det också om att ett haute couture-plagg skall vara skapat av en av medlemmarna i syndikatet för att få kallas haute couture.
– Det händer att uttrycket haute couture blandas ihop med couture. Termen couture är ett samlingsnamn för individuella plagg i material av hög kvalitet som sytts upp efter franska förlagor eller efter egen design på ateljéer både i Frankrike och i andra länder.
Det innebär helt enkelt enormt mycket tid och arbete.
Pär Ja, tänker man tjäna lättförtjänta pengar så är nog varken designer, skräddare eller journalist den enklaste vägen. Jag antar att det kan handla mer om passion och yrkesstolthet. Som nykomling är det ofta svårt att nå sina kunder, de finns men vet inte om att du finns eller vad du gör. Annars är den stora utmaningen att hitta tillräckligt kvalificerad hjälp när det gäller sömnad och tillskärning. En annan utmaning kan vara att få andra att förstå all den kunskap och tid som ligger bakom ett coutureplagg, men jag hoppas att den här utställningen kan vara till hjälp.
Till utställningen har elva av Pär Engshedens Beckmanselever tolkat couture. Vilken riktning tror ni couturen kommer ta i framtiden?
Ingrid Samarbetet med Beckmans modestudenter hör till höjdpunkterna i Couturens hemligheter. De har fått möjlighet att lära sig en mer exklusiv sömnadsteknik och fått chansen att arbeta i utsökta material. Resultatet har blivit kreationer som pekar på respekt för hållbarhet, intresse för förnyelse på materialsidan och en stark övertygelse om att den egna kreativiteten kan främjas av ett mer hantverksbetonat skapande.
Pär Resultatet blev verkligen fantastiskt! Att säga långt över förväntan vore orättvist mot dem då alla i klassen är så otroligt duktiga. Det var väldigt roligt att se att de kunde se en så stor relevans för couture i framtiden. Studenterna gav många nya tankar om hur man kan arbeta med couture och vilka i riktningar den kan utvecklas. Det var dessutom väldigt roligt att de tyckte det var kul att göra projektet. Ni missar väl inte deras modevisning som öppnar modeveckan här i januari?
Regler för Haute Couture:
Skräddarsy plagg för privata kunder, med minst en provning.
Vara medlem i haute couture-syndikatet
Ha en ateljé i Paris med minst 15 heltidsanställda.
Varje vår och höst presentera en kollektion i Paris, bestående av minst 35 plagg
för både dag- och kvällsbruk.
Utställningen Couturens hemligheter öppnar på Sven-Harrys konstmuseum den 26 januari.