Om du inte redan har varit där är det hög tid att besöka utställningen Stop, listen! på konstplatsen CFHILL i Stockholm, med 40 verk av 18 samtida konstnärer som alla har sina rötter i Nigeria.
– Med utställningen ville jag få folk att stanna upp och lyssna. Dels för att se och upptäcka den fantastiska konst som skapas i Nigeria, men även för att uppmärksamma det budskap som miljontals medborgare framförde om polisbrutalitet, övervakning och förtryck som kulminerade under hösten under massrörelsen End SARS och som fick skamligt lite uppmärksamhet i svensk media, säger Michael Elmenbeck, initiativtagare till utställningen.
Stop, listen! följer på ett antal tidigare utställningar på CFHILL som har fokuserat på ett specifikt område eller på konstnärer som inte tidigare har visats i Sverige. I april 2018 öppnade till exempel utställningen LA Dreams, fokuserad på den unga konstscenen i Los Angeles, ett år senare öppnade Thank you, Thank you, Thank you, Come again med namn från New Yorks queer-scen, och i april 2020 curerade Destinee Ross-Sutton, den internationellt uppmärksammade utställningen Black Voices som samlade konstnärer med afrikanskt påbrå. Ett av de omtalade namnen i Black Voices var ghananska konstnären Amoako Boafo, som bjöds in av designern Kim Jones för ett samarbete kring Dior Hommes vår/sommar-kollektion för 2021.
I den nya utställningen har de breda penseldragen från Black Voices smalnats av till att enbart ringa in en del av Nigerias samtida konstscen. Dels för att konstscenen i Nigeria de senaste åren har fått ett stort uppsving både nationellt och internationellt, men också för att Michael Elmenbeck tyckte att det var dags att fokusera på ett specifikt land snarare än på en enorm kontinent.
Temitayo Ogunbiyi, en av konstnärerna som medverkar i Stop, listen!, tycker att den komplexitet som finns bland konstnärer på ett mer lokalt plan är en viktig aspekt att visa på:
– Man hör så mycket om ”african art”, men det finns över 200 etniska grupper i Nigeria och varje grupp har sina unika traditioner och system. En sådan här utställning kan visa mer lokala berättelser och erfarenheter än när hela den samtida afrikanska konstscenen klumpas ihop till en genre, säger han.
Färgerna i många av verken i Stop, listen! är skarpa och motiven ofta figurativa med inslag av hyperrealism. Flera av konstnärerna medverkade på något sätt i End SARS-protesterna, och i verken märks både illustrerade och skrivna politiska budskap som uppmanar till fred, gemenskap och framtidshopp.
I såväl Barry Yusufus som Johnson Eziefulas målningar syns prästkragar, som är en symbol för oskuld, renhet och pånyttfödelse. Kelechi Charles Nwaneri verkar vara influerad av den amerikansk-nigerianske konstnärsstjärnan Kehinde Wileys estetik, men istället för att som Wiley uppmärksamma historiens vita maktfundament, handlar de surrealistiska inslagen i Nwaneris målningar om framtidsdrömmar bland Nigerias unga. Mitt bland allt det färgstarka och kontrastrika finns också den mångfald i uttryck som Ogunbiyi beskriver, som hans egna avskalade studier, Wole Lagunjus flytande bläckmålningar och Chidera Bosahs dämpade porträttsvit.
Många av verken har skapats under en tid som präglats av oro både för pandemin och protesterna. Talut Kareem, som också medverkar i Stop, listen!, säger krasst att utöver fotboll är End SARS det enda som har fört unga i Nigeria samman kring en gemensam sak.
– För mig som konstnär var det viktigt att porträttera gemenskapen och hur vi försvarar, står upp och finns där för varandra, säger han.
Under de senaste åren har flera konstnärer med kopplingar till Nigeria fått internationell stjärnstatus, däribland Kehinde Wiley, Njideka Akunyili Crosby, Yinka Shonibare och Toyin Ojih Odutola. Wiley blev 2017 den första svarta konstnären att porträttera presidenten, och han valde att avbilda Barack Obama sittande på en trästol som ser ut att sväva mot ett lövverk av krysantemum. Dessa konstnärer köps idag in av världsledande museum, och bland de privata köparna finns samlare som Beyoncé, Jay-Z och Bernard Arnault.
Idag är även konstmässan Art X Lagos, som grundades 2016 av den nigerianska entreprenören Tokini Peterside, en internationellt hyllad mässa som visar mycket av det mest spännande från den afrikanska konstscenen och som agerar som plattform för att sprida konsten.
Ozoemena Nzubechukwu, en av konstnärerna i Stop, listen!, hoppas dock på att framtiden ska bjuda på ännu större utrymme för den nigerianska konsten.
– Det har varit stor uppmärksamhet kring nigerianska konstnärer de senaste åren. Men det finns fortfarande mycket kvar att önska. Det skulle vara ovärderligt att få se verk av landets konstnärer på internationella museum och konstcentra. Som den i Stockholm, som när världen stängs igen gör att konsten kan nå ut globalt.
Stop, listen! pågår till den 12 februari på CFHILL i Stockholm.
www.cfhill.com