Om man pratar om manlig manlighet så dyker bredbresande morska män upp i huvudet. Om man pratar om manliga underkläder är det om möjligt än mer homogent – hunkar med sexpack, kanske fotbollsspelare, kanske Ljungberg, Zlatan eller Beckham. För det är inte mycket som har hänt med kalsongerna sedan Marky Marks kampanj för Calvin Klein. Förrän nu – när det ganska nya svenska underklädesmärket CDLP utmanar den urtvättade manligheten.
CDLP grundades efter att de båda vännerna, filmregissören Christian Larson och entreprenören Andreas Palm, insåg hur skrattretande deras egna kalsonger var och såg möjligheten att förändra mäns slappa relation till underkläder. Helt enkelt höja både statusen och kvaliteten på kallingarna. Ett och ett halvt år senare hade de släppte sina första ganska klassiska boxermodeller som brief, shorts och trunk men också den något mer vågade Y-fronten. Nu har de även lanserat två nya, ännu mer explicita modeller. Tillsammans med Tom of Finland har har de gjort en limiterad kollektion med en jockstrap och en tangabrief paketerade i svart sammet och inslagna i grundaren Touko Valio Laaksonens illustrationer av muskulösa halvnakna män.
Men vad är det som skiljer CDLP från andra underkläder? Kanske att de hämtat sitt namn från det franska ordspråket tillika raden i den franska schlagerlåten av Michel Fugain: ”Un Cadeau de la Providence”, (en försynt gåva). Men kanske främst för att de vill visa att det finns fler män än Sean Connery.
– Enkelt uttryckt, vi vill göra kalsonger för män där just manligheten är odefinierbar. Även män ska kännas sig heta inifrån och ut, berättar Christian Larson och Andreas Palm. De har bjudit in till fest och lanseringen av Tom of Finland x CDLP i designerbutiken Jus i Stockholm. Ulrika Nilsson, som äger butiken, var en av de första som tog in underklädesmärket för två år sedan. Och där i en avspärrad del av butiken hänger Touko Valio Laaksonens slitna läderjacka, CDLP:s kapselkollektion samt coffee table-boken Tom of Finland XXL (Taschen).
CDLP må ha knappt två år på nacken, men har trots det gått från okänt kalsongmärke till att säljas på bland annat Mr Porter, Barneys New York, Bergdorf Goodman New York, Selfridges London, Maxfield Los Angeles, Lane Crawford och Nordiska Kompaniet. Nu har de dessutom tagit in investerare som bland annat regissören och reklamfilmaren Johan Renck och regissören Jonas Åkerlund.
– När jag hittade CDLP så kände jag att det var rätt. De står för något annat än det som är uppenbart macho. Jag är en homosexuell man som bor i Los Angeles och är trött på hur underkläder alltid kommuniceras till mig: rövar och kukar in my face, berättar Tom of Finland Foundation-representanten Joakim Andreasson som är influgen till Stockholm. Joakim, som har jobbat för Helmut Lang sedan 2004 berättar att ToF aldrig tidigare har samarbetat med det som kanske ligger finlandssonen närmast, just underkläder.
Som med nästan alla ToF-samarbeten så licensierar non-profit-stiftelsen ut varumärket. Det som Durk Dehner, vän och musa till Touko och ordförande för Tom of Finland Foundation, vill är att alla samarbeten ska verka för sexuell frigörelse och mänskliga rättigheter, och det ska synas i butikshyllorna.
Det är CDLP som står för designen. När Christian och Andreas besökte Tom of Finland-villan i Echo Park i östra Los Angeles och gick igenom verken, så dök det gång på gång upp teckningar med män i kalsonger.
Christian Vi försöker göra underkläder som ska få folk att känna sig självsäkra och att det är ett riktigt plagg och inte bara något som är funktionellt. Så kändes det i hans [Toms] teckningar.
Han säger i flera intervjuer att den påklädda manskroppen är mer attraktiv än den helt nakna. Och plaggen följde ett återkommande mönster, det var uppenbart att Tom lagt ner mycket möda på att få sina män att se snygga ut i underkläder. I samarbetet har vi tolkat vissa av de plagg som syns i teckningarna och gjort vår version av dem – använt våra moderna material och gett plaggen ett uppdaterat snitt.
Andreas Det var viktigt för oss att inte göra något som var plojigt, utan att göra bärbara premiumplagg. Vi ville att Tom som person och att hans persona skulle få genomlysa samarbetet, vem han var och vad han stod för. Men vi har undvikt att printa hans karaktärer på kalsongerna. Produkterna och paketeringen ville vi också skulle kännas som ”collector’s item”.
En vän till mig berättade att om hur några hade reagerat på kollektionen, att de blev märkbart nervösa av jockstrapsen och började dra pappa-skämt. Hur mår den manliga sexualiteten?
Joakim Det låter ungefär som när den heterosexuella mannen får porr på posten…
Christian År 2018 kan man ju tro eller hoppas att den mår okej… men så är ju inte fallet. Det är långt kvar. Vi vill stå för en icke-definerad sexualitet. Vi har ju initialt gjort ”klassiska” kalsongmodeller och jag tror att många av våra kunder kanske blev förvånade över det här samarbetet. Och det är bra, att vi kan provocera.
Andreas Om det är så att någon skulle sluta köpa våra produkter på grund av samarbetet så är det det bästa som kunde hända. Vi är inte intresserade att ha kunder som blir förolämpade av detta.
”Filip och Fredrik: ‘Fick du också de här Ronaldo-kalsongerna? När jag testade dem blev jag kåt på mig själv.’”
Hur luckrar man upp den typiska idén om manlighet?
Andreas Genom att fortsätta rikta strålkastarn mot olika typer av manlighet.
Christian Det kan också få motsatt effekt. Att manlighet blir så likriktat att det blir kvinnligt, så att det inte finns någon maskulinitet kvar. Det måste får vara bredare än så och det ska vara okej att vara macho, kvinnlig eller allt däremellan.
Andreas Om man tittar på många av de här männen som vi har jobbat med. Som filmregissören Jonas Åkerlund, en hotellägare i Rio och nu Tom of Finland, så gör alla sin egen grej. De är progressiva och verkar för frihet och det är det vi försöker fånga upp. Sen om de är gay eller straight, det spelar ingen roll.
Ni har nyligen lanserat badkläder och långkalsonger. Skulle ni någonsin kunna tänka er att göra mer påklätt?
Christian Nej, (skratt), varför då? Vi har hittat vår grej och vill inte göra säsongsbetonade kollektioner. Vi är ett produktföretag som gör tidlösa produkter med ena foten i modebranschen. Då kan det vara underkläder, badkläder eller det vi utvecklar just nu, en lyxig morgonrock som kommer till våren.
Andreas Straighta män använder samma kalsonger, på gymmet, på date, under smoking. Det vi försöker göra är att skapa ett värdigare plagg och höja statusen på mannens underkläder. Vi tar också mycket inspiration från kvinnor som i större utsträckning bär underkläder efter tillfälle. Det borde vara lika för män. Går jag på ett möte eller på date så vill jag känna det underifrån, inifrån liksom. Vi har ändå på kort tid börjat få våra kunder att köpa underkläder för olika tillfällen. Vi själva har en garderob.
Hur ska man bygga upp sin underklädesgarderob?
Joakim Jag använder bara jockstrap och älskar det. Det är den optimala kalsongupplevelsen.
Andreas Har man på sig vidare byxor passar boxerbriefers bäst, Y-front under sommaren, boxerkalsonger för hösten och långkalsonger hela vintern.
Men generellt är män trygga i sina boxersbriefers. En kul grej, när vi skickade våra boxerbriefers till podcastduon Filip och Fredrik och smög ner ett par Y-front, kalsongen som många straighta män kopplar ihop med barndomen, så säger Fredrik till Filip: ”Fick du också de här Ronaldo-kalsongerna? När jag testade dem blev jag kåt på mig själv.” Det är kul att höra det från en typisk 40-årig man som inte har tänkt på underkläder. Det är märkbart att vi behöver utbilda män att öppna ögonen.
Tom of Finland-festen ska fortsätta på Club Backdoor och dubbeldäckaren anländer utanför Jus. Väl i bussen sätter Christian och Andreas på Man! I feel like a woman med Shania Twain och vi börjar prata om diverse urtvättade kalsonger och att vara het hemma. CDLP började ju när Andreas och Christian reste mycket ihop och insåg hur gräsliga underkläder de hade på sig.
– Det är förjävligt vad män har på sig under alla lager av kläder. Vi har egentligen bara förbättrat lägstanivån och börjat inspirera till att börja klä upp sig även inunder, säger Christian.
Hur har er resa från fula urtvättade underkläder till lyxiga jockstraps varit?
Christian Vi gör kalsonger, och har inte uppfunnit hjulet. Men däremot har vi lagt mycket kärlek på designen, materialvalen och förpackningen. Alla våra produkter tillverkas i Portugal vi arbetar främst i ett material som heter lyocell, en sammansättning av fiber som håller färgen, formen och stöter ifrån sig fukt.
Andreas Jag vill också addera att vi har en stark övertygelse om att produkten behövs. När vi till exempel lyckades ordna ett möte med Bergdorf Goodman var de tydliga med att de inte hade plats för att köpa in något litet kalsongmärke, för att de säljer bara på brand recognition. Men efter mötet så kallades flera andra personer in och det blev en hetsig diskussion om vilka vi mer hade haft möte med och när vi skulle åka från New York.
Christian Vi har också haft bra tajming. I väldigt många år så har nästan samtliga underkläder som tillhör de stora märkena gått på licens. Cirka 80 procent av hela världens kallingar görs i Kina. Och vi män har bara vant oss att gå runt med den där skiten, boxerkalsonger i någon galen färg och knepigt mönster.
Joakim Det är också uppiggande att slippa se blaffiga logotypprydda underkläder och istället se något som känns mer lyxigt, diskret med genomtänkt design. Det är inte mycket som har förändrats i kalsongbranschen sedan 90-talet…
Christian Ja, uttrycket har varit inoljade BUS-män med Ronaldo i spetsen. Vi har inte känt att vi inte kan relatera till den typen av manlighet.
Jag tänker på Zlatans märke och kalsonger, A-Z, som han lanserade tillsammans med norska Varner-gruppen…
Christian …som nyligen las ner. De hade ju inte gjort en bra produkt och de saknade övertygelse.
Andreas Marknaden accepterar inte och vill inte ha den typen av produkt idag. Hade de dragit igång A-Z för tio år sedan så hade de haft längre tid på sig att bygga varumärket. Idag får man knappt ett år på sig, för att det är som att marknaden sorterar sig själv. Det gäller även svenska storsatsningen The Cords, när folk inte gör sin research eller gör det på riktigt så kommer det inte flyga…
När insåg ni att ni hade möjlighet rent företagsmässigt med CDLP?
Christian Vi såg aldrig CDLP som en möjlighet att tjäna pengar. Det var snarare en möjlighet för oss att göra bättre kalsonger. Vi började smått och mindre med mer nischade butiker som plockade in vår produkt och sen kom vi in på Maxfield i Los Angeles. Men det var ändå väldigt små volymer. Sedan efter ett år kom vi in på Mr Porter och efter det rullade det på och internationella media kallade oss för: ”The boxer rebellion” och skrev: ”Ill fitting underwear is over.”
Men i och med att ni tagit in nya investerare så måste ni ju se en business i detta?
Andreas Jo, absolut. Det var en kärleksprocess först, men när vi började växa och måste möta efterfrågan så var vi tvungna att ta in mer kapital. Vi måste köpa in mycket lager, för underkläder är ju en volymprodukt. Vi behövde hjälp.
Känner ni att ni är en del av den svenska modeindustrin?
Christian Ja, kreativt för att vi försöker göra en bra produkt lokalt. Men däremot så har vi sedan dag ett försökt vara globala.
Andreas Det är några svenska varumärken som vi känner har banat väg för oss. Till exempel Byredo, som har visat att nischade svenska produktbaserade varumärken kan säljas in på Barneys. Precis som Ben Gorham så var vi ute efter att var globala och internationella från början men samtidigt bearbeta Sverige.
Christian Det är som med Tom of Finland… det tar längre tid att lyckas på hemmaplan. Klyschigt men sant, man kan inte bli profet i sin egen hemstad.
CDLP x Tom of Finland finns på WoStore i Berlin, Jus i Stockholm och i Tom of Finland Store.