Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Tordyveln flyger på catwalken

Naim Josefi botaniserar bland 3D-printade insekter och skalbaggstyg.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Publicerat 23 januari 2018

Naim Josefi höst/vinter 2018. Fotografi Mathias Nordgren.

Från kostymens förvandling, till en klänning och nu en gömd botanisk trädgård. Naim Josefis höst/vinter 2018 står med rötter kvar i naturvetenskapen. Idén bakom de välskräddade plaggen är baserade på en skalbagges hårda nästan metalliska skal och form. Kollektionen heter Inhabitants och handlar om invånarna som bosatt sig i Naim Josefis botaniska trädgård.

– Jag har byggt min kollektion kring en botanisk värld, en trädgård någonstans i norra Afrika. Att man går in i trädgården och börjar upptäcka liv som kryper och rör sig. Jag ville illustrera det i min kollektion – att överallt så finns det liv, säger Naim Josefi.

Naim jobbar med tekniska material, stickat stål från Smart Textiles Borås, 3D-printade skalbaggar som kryper längs sidenklänningar och skor. Det finns många bra idéer i kollektionen: en transparent silverklänning med vingar eller en festblåsa som skulle kunna vara ett skal från en glansig svart skalbagge.

– Jag har alltid varit intresserad av vetenskapliga idéer och att sammanföra det med det klassiska herrskrädderiet. Alla skärningar i till exempel sjalarna, kapporna, klänningarna och kjolarna utgår från en skalbagges form. Jag vill utforska tech ännu mer, men saknar resurser.

Förra säsongen var han mer kommersiell och skapade en vår/sommar 2018 som rörde sig bland vardagsplagg, cocktailklänningar och han jobbade med stylisten Robert Rydberg. För hösten berättar Naim att han har gjort kollektionen för sig själv.

Det är ömsom stämningsfullt och vackert, även om visar delar hade kunnat tonats ner. Men när en modell, som är märkbart undernärd, vandrar på catwalken till raderna: ”I need some meat on my bones / gonna get some meat on my bones” – övergår det stämningsfulla till en verklighetsknuff i motsatt riktning. Om någon bara hade kunnat ta ansvar önskar jag då.

 

Taggar:

Fashion Week Stockholm, Fashion Week Stockholm A/W 2018, Naim Josefi

Mer från Stefanie Ravelli

Litteratur

Beroende är frihet

Vem vill egentligen vara helt fri? Journalisten och författaren Zara Kjellner debuterar med ”Manhattan” – en fragmentarisk berättelse om någon som bara försöker överleva.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Kimberly Ihre

Konst

Medelmåttornas manifest

En bränd brödlimpa och en tusenfoting som går itu. Konstnären Iris Smeds om manifestet, filmen och konstverken ”The Average”.

Text Stefanie Ravelli

Musik

Inte din baby one more time

Annah Björk skriver om tystnadskulturen inom popindustrin i boken ”Ni måste flytta på er” och tvingar in männen till samtalet.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi John Artur

Konst

Finns det demokratisk design?

Kuratorn Johan Deurell om varför stolen får representera Röhsska museets utställning ”Unmaking democratic design”.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Jason Evans

Mode

Beautiful People är det japanska märket att hålla ögonen på

Vi pratar med designern Hidenori Kumakiri om skönhet i motsättningar.

Text Stefanie Ravelli

Konst, Litteratur

Bilden av ”landet”

Varför ska det vara så svårt att sluta sminka sanningen om landsbygden? Vi har läst Johan Wirfält och Kristian Bengtssons bok ”Fagerhult – Bilder av Sverige”.

Text Stefanie Ravelli

Fotografi Kristian Bengtsson