Berättelsen om Little Edie har varit modevärldens favoritsaga ända sedan Grey Gardens gick upp på biograferna 1975. Hon är en stilikon och inspirationskälla för modedesigners, stylister och fotografer. Amerikanska och italienska Vogue har publicerat modejobb baserade på Grey Gardens, framförallt inspirerade av Little Edie. ”Jag kan inte räkna hur många gånger jag har varit på en modeplåtning där någon sagt ’Let’s tie a sweater on her head and do an Edie Beale’”, sa Simon Doonan, creative director på varuhuset Barneys i New York, i en artikel i New York Times i februari 2006. Men hur kommer det sig att en kvinna som levde helt isolerad från omvärlden i fullständigt förfall blivit en av modevärldens viktigaste referenser?
I öppningen av Grey Gardens möter Little Edie oss i trädgården. Hon är klädd i en långärmad brun polotröja, blå pumps, vita underbyxor och nätstrumpbyxor. På huvudet har hon virat ett mörkblått tygstycke som, fäst med en vacker fjärilsbrosch, blir till en turban. Ett brunt tyg är draperat till en kort omlottkjol. Hon kallar det sin revolutionary costume.
Genom filmen får vi sedan följa Edie genom en odyssé av fantasifyllda kreationer. En svart baddräkt över nätstrumpor, vita högklackade pumps och en slöjliknande svart turban. En ljusblå frottéhandduk runt huvudet fäst med en glittrande brosch, en armytrench och en maläten päls. Från topp till tå klädd i hallonrött och ett par stickade tights knutna runt huvudet. En bordsduk eller ett draperi förvandlad till en kjol eller klänning. Draperad i mängder av svart spets. Som en drottninglik fågelskrämma skräddad av franska couturemästarinnan Madeleine Vionnet. Inte en enda gång får vi se Little Edie barhuvad. I brist på närliggande modist knåpar hon ihop turbaner av tröjor, byxor, tygstycken eller scarves och dekorerar dem med pärlor och broscher.
Little Edie omdefinierade modevärldens regelverk. Hennes lekfulla inställning till mode och stil påminner om barnets botaniserande bland kläderna i maskeradlådan. En kjol blir en cape, en spetsgardin förädlas till en fantastisk aftonklänning. Hennes känsla för mode är lika unik som den värld hon lever i. En exotisk pippi i ett förlorat paradis.
– Hon verkar utifrån sitt eget huvud och hjärta, med minimal input utifrån, säger bandet The Concretes Grey Gardens-besatta sångerska och trummis Lisa Milberg. Det är precis vad allt mode borde handla om. Edie är också den sista att ’slip into something more comfortable’. Med tanke på hennes liv hade det ju varit rimligare att hon aldrig klev ur morgonrocken. Det finns något väldigt tilltalande i ansträngningen och respekten för ytan och passionen. Men framförallt är hon ett utmärkt exempel på nåt slags soppa på en spik-couture som är hoppingivande, befriande och inspirerande.
Stilunika modedamer med smågalen approach finns det ganska gott om. Edie har värdiga vänner i till exempel Elsa Schiaparelli och Anna Piaggi. Men medan modedesignern Schiaparelli var en av Paris ledande kulturpersonligheter och Piaggi var modechef på italienska Vogue, levde Edie i ett isolerat förfall. Ändå var hennes fantasi och känsla för klädkomposition oändliga. Varje kreation präglades av samma kreativa, förlösande, underbara vanvett. Kanske är det därför hon, trettio år efter att dokumentären spelades in, fortsätter att inspirera modevärlden.
***
Tim Walker är en av världens främsta modefotografer. Han jobbar för W och Harper’s Bazaar och har gjort kampanjer för bland andra Barneys, Comme des Garçons och Yohji Yamamoto. I amerikanska Vogues septembernummer 2005 gjorde han modestoryn Fuzzy Logic, där sångerskan/supermodellen Karen Elson spelar rollen som Little Edie.
– Grey Gardens har alltid varit en av mina viktigaste influenser. Om man tittar noga på mitt fotografi, så kan man nog hitta spår från filmen i nästan varje bild. Edie hade en unik förmåga att skapa stil och mode av ingenting. Hon hade aldrig några förutsättningar, det handlade aldrig om pengar. De gick från att tillhöra toppen av den aristokratiska världen i New York till att inte ha någonting. Det en gång så vackra huset och trädgården och hela den värld de lever i, allt faller samman. Men hon behöll sin fantastiska humor och personlighet. Resultatet blev såklart unikt, säger Tim Walker.
Under flera av visningarna under modeveckorna inför våren/sommaren 2007 vandrade Little Edies spöke på catwalken. Det medium som kallat fram henne heter nouveau grunge. Edie, med sina lager på lager-kreationer, draperingar, pälsar och glitterbroscher var drottningen av nouveau grunge femton år innan originalbegreppet grunge fanns i modeakademiens ordlista. Framförallt är det hennes baddräktsoutfits som återanvänds. Parisbaserade amerikanen Rick Owens jobbar med lager av transparenta caper och rufsiga fjädrar. Loewes José Selfa spinner på lågt benskurna bodies med olivskalsmönstrade sjuttiotalsblommor och vita turbaner. På AF Vandevorsts visning syntes tights under baddräktsskurna trosor med draperade huvtröjor. Hos Sonia Rykiel är det en mer flärdfull Edie i senapsgul klänning och pärl- och fjäderprytt hårband som svänger nedför catwalken. Marc Jacobs återanvänder Edie i en muterad variant av nätstrumpbyxor och mamelucker, smala turbanhårband och klipp och klistra-klänningar. Miuccia Prada är kanske den som fångat Edies silhuett tydligast av alla, med högt, högt skurna baddräktsformade, slimmade shorts och lindade huvuden.
I en scen i trädgården citerar Little Edie den amerikanske poeten Robert Frosts dikt The Road Not Taken. I den sista versen ligger en viktig bit i modepusslet Little Edie av Grey Gardens.
I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I —
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.
Little Edie Beale var en blandning av det okonventionella, passionerade och traditionsbundna. I grunden överklass-sessan Bouvier med starkt konservativa familjetraditioner. I själen en drömmande kreatör som citerar Nathaniel Hawthornes konstnärsroman The Marble Faun. En spegelsjuk narcissist som kråmar sig i bröderna Maysles kamera. En åldrad kvinna som kastar sorgsna blickar över foton av en svunnen ungdom och ouppfyllda drömmar.
I trailern till Grey Gardens står: ”A gothic tale of wealth and rebellion in East Hamptons.”
Förklaringen till varför historien om Little Edie är modevärldens favoritberättelse kanske inte är mycket mer komplicerad än så.
Illustration Erika Sjölund