Godis är livets belöning, pricken över i:et och det enda relevanta att unna sig själv i tider av nöd. I år vill dessutom många designers att vi låter våra garderober efterlikna sötsaker av deras vår/sommar 2018-visningar att döma. Med detaljer, material och färger som påminner om karameller ser många plagg ut att vara både bär- och ätbara. De färgglada bitarna väcker begär som är omöjliga att styra över, men de ger också glädjeämnen i form utav sockerruscher. Det finns ungefär lika många anledningar till varför världen är besatt av godis som det finns godissorter, men speciellt en faktor har påverkat många svenskar i hög grad. För 20 år sedan skedde nämligen något unikt i svensk television, en statligt finansierad hjärntvätt höjde vårt redan kraftiga sötsug till rekordnivåer. Vi pratar om 100 kilo godis.
Tv-programmet skapades och leddes av nöjesprofilen Thomas Gylling, och sändes på SVT under 90-talet. 100 kilo godis var fullspäckat med, för den tiden väldigt moderna specialeffekter, och hela familjer satt som klistrade framför tv:n i väntan på att få se ”verkliga” animationer som aldrig tidigare visats i rutan. Hela programmet hade, som namnet skvallrar om, temat ”godis”. Stora geléråttor flög runt i bakgrunden och kokosstänger både väcktes till liv, dog igen och åts upp.
Gyllings psykedeliska gelatinvärld var experimentell och flummig. Framförallt väckte den ett enormt sötsug hos de som satt som klistrade framför tv:n tidiga lördagsmorgnar. Att få se godisbitarna så verkliga på tv-skärmen, sedan gå till godisaffären, känna de artificiella dofterna och välja ut favoriterna för att lägga i en påse var magiskt. Gylling var 90-talets motsvarighet till professor Baltazar, korsbefruktad med Willy Wonka, och han påverkade en hel generation starkare än någon hade kunnat förutse. Thomas Gylling gjorde mer för lösgodiset än vad Marie Antoinette gjorde för Frankrikes hela bakelseindustri.
I tider som dessa, när rawfoodbollar, nötkakor och gröna smoothies trendar finns det egentligen bara en sak att säga: Vive le bonbon!
Fotografi Patricia Khan
Styling Marie Gibert
Stylingassistent Emilie Blondeau
Makeup Aurélie Deltour
Hår Sergio Villafane
Set design Ines Marty Monzon