Märket 69 grundades 2011 av en designer som sedan dess hållit sig anonym. I tider där vi ser kända modeskapares ansikten överallt på sociala medier och kan följa deras vardagliga liv live, känns det både uppfriskande och spännande att inte veta vem som ligger bakom märket. Mystiken kring anonymiteten är dessutom ett smart pr-mässigt grepp. Vi har sett det förut, bland annat i musikbranschen med The Knife och Gorillaz, och det skapar onekligen en hype. Men med kunder som Rihanna, Chloë Sevigny och Kylie Jenner är märket 69 i sig självt långtifrån anonymt.
Till sin kollektion har de hämtat inspiration från poparten och som vanligt använt sig av olika typer av denim. Meningen är att plaggen ska ge publiken något att roa sig med i väntan på märkets huvudkollektion. Den är baserad på olika klassiker från tidigare kollektioner som nu kommer i uppdaterade, dramatiska upplagor. Plaggen skapar nya silhuetter, oberoende av kön och ålder. Ett av skälen till att designern och grundaren väljer att vara anonym är just för att inte attrahera en specifik målgrupp med sin egen demografiska tillhörighet. Kläderna är alltså till för alla.
Allt från 69 tillverkas i Los Angeles. Grundaren berättar att valet att arbeta med denim var enkelt; det är ett mångsidigt, universalt och hållbart material. Alla har en relation till det. Egentligen är inte 69 baserat på mode, och designern har sagt att hen inte ser sig själv som en modedesigner. Det började med kläder, eftersom att det går snabbast att skapa, men fortsättningen är ett livsstilsmärke som innefattar allt från filmer, möbler, barn- och hundkläder, allt med fokus på denim. Märket har en stark lokal förankring; modellerna är vänner, vänners vänner och folk från instagram.
69:s ideologiska grund är rebellisk och punkig och får oss att tänka på märken som Eckhaus Latta, ungdomskultur och konströrelser. De kraftigt oversizade plaggen påminner om när ett barn klär sig i föräldrarnas kläder och hängslena, kepsen och fickan på ryggen förstärker det naiva. De kimonoliknande formerna skvallrar om designerns vurm för Tokyo. Formerna och tygkombinationerna ändrar utseende och fall beroende på bärarens rörelsemönster. Budskapet är tydligt; 69 vill uppmuntra oss att aldrig växa upp.
Modeskapare: Anonym person baserad i Los Angeles
Ålder: okänd
Utbildning: okänt
Kollektioner: Här
Känd för: Sin anonymitet och för att ha kunder som till exempel Rihanna
Plaggen passar bäst för: Inte-nudda-golv
Kund: Någon som vägrar vara vuxen
Modemantra: Något för alla, tillverkade i nuet och skapade för framtiden.
Social närvaro: Instagram: @69us Facebook: 69USA