Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

7 kortreflektioner om Stockholm Fashion Week

I ett Stockholm på väg ut ur pandemin blandade modeveckan hållbarhetssnack med fysiska presentationer. Här är vad du missade.

Text Daniel Björk

Mode

Publicerat 3 september 2021

Minna Palmqvist vår/sommar 2022. Foto: Kimberly Ihre

Nytt blod

Det är alltid viktigt att spana in framtiden. För första gången visade studenter från både Beckmans  Designhögskola och Textilhögskolan i Borås sina kreationer i en gemensam presentation – eller åtminstone parallell. Efter allt prat om hållbarhet hit och hållbarhet dit kunde man konstatera att zero waste och upcycling – två av de tekniker som särskilt i kombination ofta premieras av kritiker av modeindustrin – resulterade i både kommersiellt gångbara kläder och konstnärlig höjd.

 

Occasion dressing

Om svenskt mode är känt för vardagsnära minimalism så är det för att man blundar inför att flera märken inriktar sig på det som på engelska kallas “occasion dressing”. På modeveckan såg vi 20-årsjubilerande Ida Sjöstedt och Jennifer Blom, men även nykläckta designern Zamina Scillasdotter. 

 

Minna Palmqvist!

Efter en paus är Minna Palmqvist tillbaka för att ifrågasätta våra ideal med klänningar och strumpor med texten “no body” (bland annat). Men det känns något fel att bara säga att de plagg hon presenterade under Stockholms modevecka är konst (även om de har verkshöjd) eller politik (även om de är politiska) – för i slutänden kände jag att jag kunde se de här kläderna framför mig, på en cool person på en fest eller klubb i Paris, eller kanske bara på gatan. Det finns en stark modekänsla i kläderna, en estetisk fingertoppskänsla som man hoppas att fler kunde upptäcka.

Dagmar vår/sommar 2022. Bild: Dagmar
En look ur Ronja Bergs examenskollektion från Beckmans. Foto: Mathias Nordgren/Beckmans
Hope vår/sommar 2022. Bild: Hope
Stand Studio vår/sommar 2022. Bild: Stand Studio

Lazoschmidl x Hernández Cornet

Efter att ha fokuserat på att göra killar sexiga vände Josef Lazo och Andreas Schmidl blicken mot tjejerna och tog hjälp av Ana Hernández (som brukade visa under modeveckan med sitt märke Hernández Cornet). Krocken mellan Lazoschimdl-känsla och archive pieces från Hernández Cornet var lyckad – ett gäng avslappnade brudar, snarare än avklädda objekt (det senare får helt enkelt stå för killarna i Lazoschmidls värld).

 

A quiet confidence

Att Sverige har ett starkt fält när det gäller så kallat bärbart mode blir alltid tydligt under Stockholms modevecka. Från Dagmars instant classics-estetik till Styleins tidlösa minimalism och Hopes balans mellan kommersialism och edge. Det är inte en ny story varje säsong, snarare som en lång följetång som blir en trogen följeslagare i ens liv.

 

Jacob Felländer låter mode möta konst

Kreativitet stod på agendan för Jacob Felländer och hans utställning The Great Escape – den blev samtidigt en kollektion tillsammans med H&M. Förhöjd verklighet gjorde att kläder och konst rörde på sig, flöt ut ur tavlor och plagg, ofta tillsammans med musik. Målet för Felländer är att få människor att börja ge sig ut på en resa i kreativitetens land, han tror nämligen att vi behöver en generation som tänker ännu bättre och mer nyskapande för att kunna hantera de problem som världen står inför.

 

Färgbomber

Visst är scandi chic drivet till stor del av monokroma kläder med enkla, rena former, men Stand Studio visade att det kan vara något annat också. För det kulörta arvet finns runt omkring oss, husfasaderna i Stockholm, i röda stugor, i textildesignen i hemmen. En yngre version fann man hos Iggy Jeans, som lät sina färgstarka mönster ta över vintagejeans, kroppar och väggarna i den lägenhet där hon visade kollektionen.

Iggy Jeans vår/sommar 2022. Bild: Iggy Jeans
H&M x Jacob Felländer. Foto: Johnny Kangasniemi

Taggar:

Beckmans Designhögskola, Borås Textilhögskola, Dagmar, Iggy Jeans, Jacob Felländer, Lazoschmidl, MINNA PALMQVIST, Stand Studio

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Litteratur

Att säga bög i litterära rum

Kristofer Folkhammar är författaren och kritikern som kanske mer än någon annan personifierar det queera perspektivet i samtidslitteraturen. Denna Pridemånad erbjuder ett samtal med honom exakt vad vi behöver: en avfart från heteronormativitens autobahn.

Text Daniel Björk

Krönika

Vi lever i framtiden, varför klagar ni?

Abba Voyage får recensenter att ropa på äkthet. Men verkligheten är sedan länge överspelad.

Text Daniel Björk

Musik

Ett pånyttfött iamamiwhoami

Efter flera års tystnad återuppstår nu det elektroniska och audiovisuella projektet från Jonna Lee och Claes Björklund. Lika spektakulärt visuellt som vanligt, men med en mer akustisk och mänsklig inramning.

Text Daniel Björk

Konst

Moley Talhaoui blickar bakåt och inåt

I utställningen RETROINTROSPECTIVE återvänder konstnären till Sverige för första gången på 10 år, efter uppmärksammade internationella visningar på BEERS London och Saatchi Gallery.

Text Daniel Björk

Krönika

Den största lögnen är att det finns något sådant som tidlöst mode

Sanningen är att vi är friare än någonsin när det gäller hur vi vill klä oss.

Text Daniel Björk

Krönika

Jag vet vem som bär ansvaret för ordet ikonisk

Öppet brev till Fredrik Strage, angående din krönika i Dagens Nyheter.

Text Daniel Björk