Det kan vara så att The Absolut Company just levererade en av modeveckas mesta och bästa visningar. Kön ringlar lång utanför den tidigare nedbrunna arkitekturhögskolan där Ahouse nu huserar. Innanför ska den industriella lokalen gömma Absolut Vodkas 30-år gamla modearkiv. Spritföretaget har under många års tid samarbetat med några av världens största modemärken. Vi minns när Versace gjorde ett medusaemblem av Kate Moss och därmed klargjorde hur man bäst var ”Absolut Cool”. När Helmut Newton gjorde supermodellen Kristen McMenamy till Frihetsgudinnan och när Azzedine Alaïa gjorde henne till Virgin Mary – Absolut Holy.
Företaget byggde ett arkiv av provokativt mode som legat i 30 års dvala i ett bergrum, men 2018 ska det kommas att öppnas. Tillsammans med The Absolut Company har Studio Bon grävt fram utvalda delar ur arkivet för att hylla det arv som företaget byggt.
När kvällens första visning drar igång går det att ta på de raveredo modekidsens spända förväntningar. Den vagt neonupplysta lokalen släcks ner och när väggen lyses upp av versalerna ”VERSACE” går luften ur. Modellerna går – nej svassar – längs med relingen av den balkong som utgör deras scen som liknar en predikstol och kvällens evangelium deklareras: Detta är absolut mode. Energin är striptease och krokar – inte speciellt subtilt – in i den provokation som varit utmärkande för Absolut Vodkas fashionabla verksamhet genom alla år. När vi lämnar lokalen är vi fyllda till bredden. Men så kan man också veta att en visning kommer att vara tillfredställande när Anthony Ferraras mytomspunna klänning som är gjord av 18 karats guld grävts fram.
Det är provocerande. Det är eggande, upphetsande och absolut. Vi vill ha mer Versace. Mer Helmut Lang, mer Casey, Marc Jacobs, mer ikoniskt mode och det rinner villigt ned i våra törstande strupar.