Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Absolut mode under Absolut Iconic

Helmut Lang, Versace och Marc Jacobs. Så här såg det ut när The Absolut Company visade modevärldens giganter under utställningen ”Absolut Iconic”.

Text Justina Hüll

Fotografi Ellen Nykvist

Mode

Publicerat 29 augusti 2018

Det kan vara så att The Absolut Company just levererade en av modeveckas mesta och bästa visningar. Kön ringlar lång utanför den tidigare nedbrunna arkitekturhögskolan där Ahouse nu huserar. Innanför ska den industriella lokalen gömma Absolut Vodkas 30-år gamla modearkiv. Spritföretaget har under många års tid samarbetat med några av världens största modemärken. Vi minns när Versace gjorde ett medusaemblem av Kate Moss och därmed klargjorde hur man bäst var ”Absolut Cool”. När Helmut Newton gjorde supermodellen Kristen McMenamy till Frihetsgudinnan och när Azzedine Alaïa gjorde henne till Virgin Mary – Absolut Holy.

Företaget byggde ett arkiv av provokativt mode som legat i 30 års dvala i ett bergrum, men 2018 ska det kommas att öppnas. Tillsammans med The Absolut Company har Studio Bon grävt fram utvalda delar ur arkivet för att hylla det arv som företaget byggt.

När kvällens första visning drar igång går det att ta på de raveredo modekidsens spända förväntningar. Den vagt neonupplysta lokalen släcks ner och när väggen lyses upp av versalerna ”VERSACE” går luften ur. Modellerna går – nej svassar – längs med relingen av den balkong som utgör deras scen som liknar en predikstol och kvällens evangelium deklareras: Detta är absolut mode. Energin är striptease och krokar – inte speciellt subtilt – in i den provokation som varit utmärkande för Absolut Vodkas fashionabla verksamhet genom alla år. När vi lämnar lokalen är vi fyllda till bredden. Men så kan man också veta att en visning kommer att vara tillfredställande när Anthony Ferraras mytomspunna klänning som är gjord av 18 karats guld grävts fram.

Det är provocerande. Det är eggande, upphetsande och absolut. Vi vill ha mer Versace. Mer Helmut Lang, mer Casey, Marc Jacobs, mer ikoniskt mode och det rinner villigt ned i våra törstande strupar.

 

 

Taggar:

Anthony Ferrra, Azzedine Alaia, Casey, Fashion Week Stockholm S/S 2019, Fashion Week Stockholm vår/sommar 2019, Helmut Lang, Helmut Newton, Kate Moss, Marc Jacobs, Versace

Mer från Justina Hüll

Plug-in Poesi

Med vänlig våldsamhet, Arazo Arif

Kyla, kroppsvätskor och kärlek. Poeten har läst ett utdrag från sin debut Mörkret inuti och fukten i ASMR-format och undrar om digital intimitet räcker till för att tillfredsställa människan?

Text Justina Hüll

Plug-in Poesi

“Man måste skriva en bok med munnen”

Isolering, digital intimitet och JOMO. Poeten Elis Monteverde Burrau läser ur sin nya bok “De äter ur din hand, baby” och påminns om att munnen är ett hål mitt i ansiktet.

Text Justina Hüll

Nyårskarameller

Lika mode leka sämst

Från Comme des Garçons under 80-talet till Balenciagas vår/sommar 2019. Modellen och stylisten Ursula Wångander längtar efter en lustfylld modebransch.

Text Justina Hüll

Fotografi Fredrik Andersson Andersson

Mode Martin Persson

Nyårskarameller

Det norrländska vemodet

Tidlösa klassiker, drömmen om The Strokes och första Grammis-nomineringen. Popduon Junior Brielle tar Sverige med en elektronisk, ödeläggande storm.

Text Justina Hüll

Fotografi Fredrik Andersson Andersson

Mode Martin Persson

Nyårskarameller

Poeten som ”fattar” pennan

Skriverier, ”Broderier” och telefonskräck. Bon chattar med poeten Burcu Sahin om att vara tacksam kulturarbetare.

Text Justina Hüll

Fotografi Fredrik Andersson Andersson

Mode Martin Persson

Musik

Allvarligt talat med pophoppet Grace Carter

Daddy issues, ungdom och avklädd ärlighet. Bon ringde upp artisten från Storbritannien för att prata om hur det är att växa upp för att bli superstjärna medan en hel värld tittar på.

Text Justina Hüll