Samarbeten är modevärldens absoluta favoritbarn, delvis för att de skapar nya produkter, men också för att de kan introducera ett märkes kunder för ett annat märkes värld. Det får en ofta att fundera på vem som vinner mest på ett samarbete, eller om båda två gagnas lika mycket.
Idag lanserar Acne Studios och Mulberry en liten läderkollektion tillsammans som inte bara försöker skapa en fusion av två signaturer, utan till och med har skapat en egen logga där bokstäverna som stavar fram Acne Studios blir till löv i Mulberrys träd.
Kollektionen består av väskor och små läderaccessoarer och plockar upp den lekfullhet som finns hos båda märkena och blandar den med Mulberrybrunt och Acnerosa. Man kan plocka upp ekon eller mer tydliga referenser bland annat till märkenas signaturväskor Musubi och Bayswater. Resultatet är kul men inte knasigt, ett slags vardagsväska med twist.
Så vem är vinnare här? Om ni frågar oss så har nog båda märkena fått ut en hel del här. Mulberry är ju en större player när det gäller väskor, men Acne Studios kan samtidigt ge det brittiska varumärket lite välbehövd hipphet.