Personligen tyckte jag att den här Acne Studios-kollektionen var en av de bättre herrkollektioner märket har gjort på länge. Det fanns en tydlig 60-talsvibb i kläderna, och de fick en lika ofta att tänka på mods som på hippies. Just den kombinationen känns som om den hade varit en omöjlighet då det begav sig, men som tycktes fungera perfekt så här ett halvsekel senare, ett slags ”Swinging London 2020”.
Och eftersom det är Acne Studios var det inte på långt när en retrokollektion: material, styling, snitt, allt pekade framåt på ett sätt som ändå hade fingrarna stadigt på nutidens puls. Min enda invändning är kanske att man ansträngde sig väl mycket för att göra kläderna out there i vissa av utgångarna. Ibland får jag den där känslan av att Acne Studios tycker att de har något att bevisa, när jag tycker att styrkan hos märket ligger i med vilken självklarhet det får nyskapande material och udda passformer att kännas nutida och lyxiga.
En fågel viskade i mitt öra att många svenskar klagar på att Acne Studios är för dyrt. Nog för att jag anser mycket lyx vara cyniskt prissatt men Acne Studios priser framstår i mina ögon som pretty decent. Här måste vi stanna upp och återigen förstå vilken resa det här märket har gjort och hur lite hjälp det har fått av sin hemmarknad i sin transformering till en spelare i lyxsegmentet.
I den här kollektionen påminner Acne Studios oss om att allt inte bör vara vardagsanpassade tvätt i 40 grader-plagg med exempelvis en transparent acetatrock som visar ett innertyg i jacquard. Eller ta den stickade, randiga tröja av nylon och bomull som medvetet gjorts ojämn för att ge ett intryck av att vara bortglömd och sedan upphittad.
Ju mer man tittar på kollektionens detaljer desto mer förstår man hur mycket teamet har arbetat med kreativa experiment och materialutveckling. Små tygnyp i kavajer, färgstänk på lackläder, byxor med bortskrapat material som skapar en effekt av koskinn. Det är inte helt enkelt att få allt detta att hänga ihop i en och samma visning.
En lek med ögat, med hänvisning till hur fotografer studerat just det som styr vår blick, ligger enligt pressreleasen som en grund för hela kollektionen – därav olika typer av transparens, reflektioner och öppningar i kläderna. Det är underligt att vi fortfarande tror på fotografiets makt i denna tid av visuellt överflöd. Jag skulle säga att det är först när vi sätter ord på dessa saker som dagens människa faktiskt öppnar ögonen och ser.