Jeremy Scott 2/5
Designern har blåst liv i Milla Jovovich ikoniska karaktär Leeloo från kultrullen The Fifth element. Det är en psykedelisk höst/vinter 2018 som ligger framför oss där sci-fireferenserna gjorts väldigt bokstavliga genom samarbetet med Moonbootsen som omsluter modellernas lår. Modellernas hår är tematiskt färgade neonpager och kläderna ser helt ärligt mest ut som filmkostymer. Det är lite som att se Bladerunner på en svamptrip. Med sin kollektion ville Scott bygga ett alternativt universum, men det han kanske främst gjorde var att återigen bevisa att han är från en helt egen planet.
Alexander Wang 2/5
Under sin höst/vinter 2018 ser designern tillbaka på sin karriär och tar oss tillbaka till platsen där allt började, Condé Nasts gamla kontor där han en gång började som praktikant hos Teen Vogue. När han reflekterar över sin karriär blir uttrycket i hans kollektion avsevärt mycket stramare än vad vi sett av honom förut. Partyprissen han tidigare designat för har vuxit upp för att ikläda sig rollen som karriärist. Wang beskriver själv kollektionen med sin Instagramcaption: “When you’re not the CEO but still wanna dress like one.” Det är dock högst osannolikt att någon faktiskt skulle bära dessa kläder i kontorsmiljö, utöver några få kappor med blazersnitt. Den här partyprissen verkar inte ha vuxit upp för att lära sig att det är att föredra att bära byxor på jobbet hellre än ingenting alls.
Sedan måste det också sägas: väldigt många av modellerna verkar vara typecastade efter sin extremt smala kroppsram. Diskussionen å sido kring huruvida det påverkar oss negativt eller inte att ta del av för smala kroppar på catwalken, så är det på sin plats att undra om det inte faktiskt är förlegat att aktivt upprätthålla ideal som enligt utsago ska ha lagts på hyllan år 2018.
Calvin Klein 5/5
Egentligen behövs inte så mycket mer än detta: All hail Raf Simons. Om hans två tidigare säsonger varit build-up så var Calvin Kleins höst/vinter 2018 crescendot. Scenen är Wall street i apokalyps eller Landscapes som Simons kallar det. Det är en postapokalytisk bild av framtidens Amerika som kokas ihop med Andy Warhols bilder i samband med märkets samarbete med The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts. Tillsammans med märket färdas vi igenom den amerikanska drömmen med fortsatta cowboyreferenser, puritanska klänningar som skurits upp under bysten, arbetaroveraller och börskappor. Sammantaget är det otroligt vackert och gripande. Som Raf Simons själv sa det: Mer än någonting annat så handlar kollektionen om frihet.
Our Legacy 4/5
Det svenska märket fortsätter hylla slacker-stilen. Deras största marknad är USA, vilket är förvånande för vissa men också självklart med tanke på att det är där grungen har sina rötter. De har ju inte gjort en hemlighet av att de tidigare hämtat inspiration från Kurt Cobain. Casting och styling blandar i år den brittiska pojkskole-eleven med den amerikanska nörden. Med hängslen och glansiga skjortor blir resultatet en Abbe från Madicken som klätt upp sig för disco och som troligtvis rappar i Yung Lean-stil på fritiden. Our Legacy hyllar i sin höst/vinter 2018 den slappt låga midjan, något som förstärker den sjaskigt obrydda stilen som är deras signum.
Eckhaus Latta 4/5
Avantgarde och konstnärlighet har alltid ingått i märkets filosofi. Denna säsong visar de dessutom att de är experter på mer än så. Den första delen av visningen består av minimalistiska, välskräddade plagg i olika nyanser av beige, och får oss att undra om detta verkligen är Eckhaus Latta. Men sedan kommer en stickad dräkt med skorstenskrage som ser ut som något en excentrisk äldre dam skulle bära. Den följs av revbensliknande tröjor och fransprydda cirkusklänningar som ger inslag av humor. Allra snyggast i deras höst/vinter 2018 är den gula klänningen med utskärningar som är alldeles, alldeles perfekt. Den är tätt följd av den långa, dubbelknäppta kavajen som blir till en kappa. Allt som allt visar Eckhaus Latta på en rejäl bredd, och modelluppställningen är ett extra plus med mångfald gällande både kroppstyp och ålder.