I höst kommer Martin Margielas Hermès till Stockholm. Den belgiska modeskaparen och hans förädling av lyxhuset kommer att presenteras på konstmuseet Artipelag, ett retrospektiv som ursprungligen ställts samman av Margiela för ModeMuseum Provincie Antwerpen och även visats i Paris.
Utställningen tar oss tillbaka till åren 1997–2003, när Martin Margiela var anlitad av Jean-Louis Dumas, creative director Hermès, för att skapa en prêt-à-porter-kollektion för kvinnor. Modebranschen förvånades över Dumas avantgardistiska val, men senare kom samarbetet att bli modevärldens mest uppmärksammade och Margiela visade sig vara en lysande uttolkare av Hermès DNA.
Under sina 12 säsonger hos det 200-åriga modehuset skapade han diskreta, strukturella looks, bland annat signaturen Hermès vareuse, en djup V-hals som återkommer i flera former: tröjor, strukturerade jackor och tunikor.
Margiela jobbade också parallellt som kreativ chef för sitt eget märke Maison Martin Margiela, något som kom att synas även hos lyxmodehuset med de stora vita skjortorna och Tabi-stövlarna. Hans Hermès kom att bli en hybrid mellan ikonoklasm och tidlöshet.
Utställningen pågår mellan den 26 oktober 2018 och den 28 april 2019 och har ursprungligen ställts samman av Margiela för ModeMuseum Provincie Antwerpen. På Artipelag presenteras kreationer från Martin Margielas eget varumärke i dialog med de arbeten han utfört för Hermès.