Fashion Council och dess ägare går ihop med branschorganisationen ASFB (Association of Swedish fashion brands). Tillsammans skapar de nu en ny branschorganisation där de kommer arbeta gemensamt för att stärka den svenska modeindustrin.
De båda organisationerna har under de senaste åren närmat sig varandra i sin gemensamma mission; att samla och stötta svenskt mode både nationellt och internationellt. De vill även stärka bland annat hållbarhetstänk och teknisk innovation. Alla dessa tidigare verksamheter kommer alltså att fortlöpa, men nu under ett och samma tak.
– Under de senaste åren har samverkan mellan ASFB och Swedish Fashion Council i egna projekt, samt med offentliga som privata parter, utvecklats och stärkts. Att formalisera detta samarbete är en naturlig utveckling som jag ser framemot att driva, säger Jennie Rosén, ny VD för Svenska moderådet, tidigare VD på Back.
Drivande i sammanslagningen har bland annat ASFB:s vice ordförande Krister Ragnarsson, tillika VD på Studio Bon, varit:
– När vi 2009 initierade ASFB gjorde vi det för att dåvarande Swedish Fashion Council inte kändes relevanta för de nya svenska modevarumärkena och branschen. Bon har alltid fungerat som en plattform för unga svenska modedesigner och ASFB var en del i att ta detta vidare för att formalisera Fashion Week och andra plattformar för svenskt mode. Det har inte varit optimalt med två branschorganisationer och när SFC på senare år återigen börjat bli verksamma inom branschfrämjande aktiviteter så kändes det naturligt och även bäst för branschen att slå ihop våra respektive organisationer.
Fashion Week Stockholm kommer att ingå i den nya organisationen. ”Det svenska modeundret” omsätter idag 305 miljarder om året och står för 11 procent av Sveriges totala export, och är landets snabbast växande exportindustri. Men trots detta finns det fortfarande stor potential att förstärka branschen, vilket detta samarbete ska bidra till.
– Här spelar Fashion Week Stockholm en stor roll både som lokal plattform för designers, och för internationella inköpare och press. Vi ser positivt på att ena våra krafter tillsammans med Swedish Fashion Council, och välkomnar ett nytt skede i detta samarbete, säger Lena Patriksson Keller, Styrelseordförande i ASFB och medgrundare av Patriksson Communication.
ASFB:s generalsekreterare Emma Ohlson lämnar nu sin position för nya uppdrag efter tre år på posten. Fashion Week Stockholm höst/vinter 2018 blir därmed Emmas sista uppdrag som generalsekreterare.