Youth in motion – med influenser från Berlin 4/5
Med en setting som var uppdukad till fest och en kollektion som gav publiken en skräckblandad förtjusning önskar vi att vi hade fått en inbjudan till Raf Simons höst 2018. Christiane F. den narkotikaberoende 14-åringen från 70-talets Berlin gjorde ett återbesök från Raf Simons gamla kollektioner i form av print på plaggen och så gjorde även siluetterna. Cookie Mueller och Glenn O´Briens tragikomiska föreställning, Drugs från 80-talet var även närvarande i form av grafik. Kollektionen känns något som en hyllning till droger vilket lämnar en bitter eftersmak. Men Simons själv hävdar att han vill skapa en mer nyanserad dialog om droger med kollektionen och att en del av försäljningen ska doneras till organisationer som stödjer rehabilitering.
Frank Ocean överraskade oss på alla hjärtans dag 5/5
Från ingenstans gav Frank Ocean oss den bästa gåvan på alla hjärtans dag. En cover på låten Moon river känd från filmen Breakfast at Tiffany´s med Audrey Hepburn. Låten är fortfarande lika romantisk och med Frank Oceans ljuva stämma blir det givetvis en fullträff.
Balenciagas anlitar paparazzis 3/5
Balenciaga har inspirerats av paparazzifotografer i sin senaste kampanj, vår 2018. Modellerna har gått in i kameraskygga roller och anställda livvakter syns i bildernas periferi. För att addera ytterligare autenticitet har modehuset anställt faktiska paparazzifotografer för att fota kampanjen. Det går dock att ifrågasätta hur pass innovativ vinkeln är. Modefotografen Steven Meisel har nämligen fotat utifrån detta perspektiv ett flertal gånger, bland annat för Vogue. Anmärkningsvärt är även att Yeezy släppte en kampanj innan dem som även den gick i paparazzitema. Hum…
Diesel blir Deisel 5/5
Vad gör man när andra envisas att kopiera ens produkter? Diesel eller rättare sagt Deisel svarade på det genom att gör kopior av sitt egna märke med den felstavade loggan. Utan någons vetskap om att det var märket själva som låg bakom konceptet öppnade de en popup-butik i New York under namnet Deisel. Vi tycker det är ett intressant experiment och en kul kommentar till modevärldens alltmer hänsynslösa designstölder.
Kristaller som distraktion 2/5
The Rows höst/vinter 2018 i New York såg exakt ut som Totêmes visning på Stockholms modevecka i januari, med en minimalistisk visning mitt i en skulpturutställning. Under visningen delade Mary-Kate och Ashley Olsen, modehusets grundare, ut kristaller till alla sina gäster, antingen i vitt eller svart. Med kristallerna kom en lapp med skötselråd och en beskrivning av deras förmågor och krafter. Var kristallknepet en undanmanöver för att folk inte skulle se den uppenbara likheten med det svenska märkets visning? Tji fick de, för vi såg det ändå.
Toner som får oss att känna 5/5
Frank Ocean var inte ensam om att skämma bort oss på alla hjärtans dag. Linnéa Gustafsson släppte samma dag låten So real som får oss att vilja kura upp i någons famn och inte lämna hemmet på dagar.
SuperShe island 1/5
Affärskvinnan Kristina Roth har lösningen för alla som tröttnat på män. Idén om att skapa en ö för bara kvinnor kom till Roth när hon uppmärksammade faktumet att många tjejer ansträngde sig extra för att vara fina när en snygg kille var i närheten av dem. Enligt henne är det därför viktigt att kvinnor får fokusera på bara sig själva utan att hormonnivåerna höjs och att de även får tid för att bara umgås med varandra och tid för att reflektera. SuperShe island är en säker plats där tjejer bland annat har tillgång till en fin miljö samt spa och bastu. Vi är spända på att se hur projektet kommer att arta sig, även om vi inte trodde att utseende var det allra största problemet kvinnor har i patriarkatet.