Visste du att Marimekko är en sammanslagning av namnet “Mari”, den eviga kvinnan, och “mekko”, enkel klänning på finska? Det är en av sakerna man kan läsa i Marimekkos stora jubileumsbok The Art of Printmaking som publiceras av Thames & Hudson och som har författats av Laird Borrelli-Persson, arkivredaktör på Vogue.com.
Förutom att berätta historien om hur Armi Ratia 1951 kom att grunda Marimekko och sedermera nå internationell framgång under 1960-talet, kan man lära sig att det ikoniska blomstermönstret Unikko skapades som en protest mot Ratias blomsterförbud när det gällde mönster.
Marimekko är ett av Nordens absolut starkaste och mest välkända varumärken och på många sätt ligger Ratias utopiska vision och idéer om att det inte var mode utan en livsstil som Marimekko handlade om helt i tiden – särskilt eftersom det alltid parallellt har funnits ett starkt fokus kring kvinnligt ledarskap och kreativitet.
Det nutida Marimekko har naturligt nog ökat sin fokus på hållbarhet och inklusivitet och kan peka på ett arv där plaggen har betraktats som att de existerar utanför modets snabba växlingar.
Och det är nog också korrekt att Marimekko mer handlar om mönstren än om kläderna i sig, som för det mesta är enkla i formen. För den som älskar mönster är den här boken också en riktig skattkammare då det som bokens titel antyder är bokens verkliga fokus med uppslag efter uppslag med fantastiska Marimekkomönster.
Marimekko: The art of print making av Laird Borelli-Persson ges ut av Thames & Hudson.