Vi är eld och lågor över det italienska lyxmärket Bottega Venetas vår/sommar 2018-kampanj. I den första kortfilmen som just släppts får vi se en bil brinna, och en kvinna som promenerar bärandes på en väska som står i lågor. Bilen och byggnaden i bakgrunden ger intrycket att detta utspelar sig i en annan tid, lyxkänslan och dramatiken liknar en Bondfilm från 70-talet. Det ser mer ut som en trailer till en långfilm, än en klassisk modekampanj. Och den lämnar oss med frågor som ”varför” och ”vad händer sen?”. En riktigt cliffhanger, med andra ord.
Och det är meningen också. Märket har tidigare gjort samarbeten som sträcker sig utanför gränserna för modekampanjer, som tillexempel med Art of Collaboration från 2001 där de samarbetade med konstvärlden. Och fortsättningen på det är just denna kampanj, Reflection, som är en flört med filmvärlden. Syftet är, precis som senast, att belysa Bottega Venetas samarbete med konstnärer.
Tillsammans med grundaren av den kända byrån Baron & Baron, Fabien Baron, har de skapat ett antal korta sekvenser, filmade av fotografen Philippe Le Sourd. Märket kommer fortsätta släppa kortfilmer i serien Reflection, som alla går under i samma estetiska vision. Estetiken bygger på märkets grundpelare; mystik, sofistikation, arkitektur, sensualitet och surrealism, vilket ju passar utmärkt att skildra i rörlig bild. Alla kampanjens stillbilder är direkt tagna ur filmerna och skildrar scener från inspelningen av filmerna.
– Det viktiga för oss var att förmedla Bottega Venetas historia genom det mest narrativa mediet som finns; filmen. Vi ville göra deras budskap tydligt, och kommunicera alla delar av det på ett naturligt sätt genom rörlig bild, säger Fabien Baron. Vi ville utveckla ett unikt visuellt språk som reflekterade andan av ett lyxmärke.
– Vi har alltid arbetat med historieberättande, tillägger Thomas Maier, märkets creative director. Utvecklingen av projektet låter oss nå ut till och ha en dialog med kunden, på deras egna villkor.
Vi följer fortsättningen med spänning.
Modeskapare: Bottega Veneta, creative director Thomas Maier
Utbildning: Chambre Syndicale de la Haute Couture
Kollektioner: Här
Känd för: Intrecciato (en teknik för att väva läder i väskor, skor och lite allt möjligt)
Plaggen passar bäst för: På ställen där man får röka inne
Kund: Miljardären
Modemantra: God smak förlänger livet
Social närvaro: Instagram: @bottegaveneta Facebook: Bottega Veneta