Balenciaga släpper en kollektion i två delar, tillsammans med modeplattformen Net-a-Porter och deras manliga dito, Mr Porter. Detta är Balenciagas första samarbete under Demna Gvasalias ledning med en kollektion för både män och kvinnor. Det är även första gången Net-a-Porter och Mr Porter gör ett samarbete som släpps samtidigt.
– Den här exklusiva kollektionen för Net-a-Porter och Mr Porter skapar en komplett garderob av Balenciagaplagg, kända från tidigare säsonger. Plaggen i urvalet för både dam och herr har designats om och kommer nu i nya tyger och utvalda färger, säger Balenciagas creative director Demna Gvasalia.
Den limiterade kollektionen kommer innehålla plagg från Balenciagas vår/sommar 2018. För Net-a-Porter släpps den i 53 delar, med allt från jerseyplagg till skjortor, klänningar, jackor och jeans. Den kända skon Pantashoe kommer i en ny version av koboltblå och bland andra accessoarer syns väskor i metallic. Hos Mr Porter släpps 34 olika plagg med fokus på utomhuskläder och tjocktröjor. Kampanjen som är fotograferad på medarbetare på Net-a-Porters och Mr Porters kontor i London är fotad av Johnny Dufort och stylad av Lotta Volkova.
Balenciaga x Net-a-Porter x Mr Porter finns på modesajterna från och med den 22 januari.