Under Alyx-visningen samtalade jag med en kinesisk influencer, hon undrade om Eytys. ”Det såg coolt ut på stories”, sa hon.
De flesta svenska märken som tar sig utanför gränsen kan antingen delas in i något slags bärbart, bra-mode-för-priset-fack eller olika förpackningar av ett slags svensk cool. Eytys skulle jag placera främst i det senare facket, även om märket kvalar in i det förra också.
Kollektionen presenterades med en fest och performance av Jonatan Leandoer96 som han tydligen heter nu (fd. Yung Lean), som medan modellerna paraderade fram och tillbaka i den lilla gallerilokalen sjöng ”off with their heads”.
– Att få visa kollektionen till Jonatan Leandoer96 musik kändes rätt, hans senaste album Nectar är liksom kollektionen samtida tolkningar av tonårens största inspirationskällor. Lokalen fungerade som en blank canvas, med känslan av att någon gjort inbrott hos en gallerist och snott all konst – men lämnat spriten, säger Max Schiller, kreativ ledare för Eytys.
Eytys kläder är ungdomliga på det där sättet att allting klär en när man är ung. Det är i detta känslan av att vara i närvaro av cool ligger: en lite off färgskala, stentvättade jeans tillsammans med grå, stickad, ärmlös topp, sportiga plagg som känns plockade ur en vintagelåda eller köpt i på stormarknad i en småstad, en oversize silhuett som förstärker känslan av att plagget man hittade bara fanns i large. Det är inte sexiga plagg i sig eftersom det är överflödigt när plaggen talar om en period fylld av hormoner.
– Kollektionen är inspirerad av minnen när MTV var vårt tempel, R&B vår religion och artisterna gudar. Post pudelrockarna och pre MIDI-ringsignaler från Jamba. Allt var go big och termen stuprörsjeans var lika främmande som E-cigg, förklarar Max.
Ett slags tidsdokument över ungdomen innan ungdomen förlorade sig själv i sociala medier. När de unga hade sex på riktigt.