Namacheko höst/vinter 2019
Det är bisarrt att Namacheko enbart haft en närvaro i två år och redan har så fantastiska retailers – inklusive svenska Jus från och med i vår. Men även om det är imponerande så är det kanske inte helt underligt eftersom märket jobbar med fantastiska leverantörer och har samma produktion som många andra lyxmärken.
Den här gången utforskade Dilan Lurr sin tid som 23-årig student och den där känslan av oambitiös tillvaro när man istället för att tillbringa all tid på universitetsbibblan mest glider runt eller spelar tv-spel. Den där känslan kommer ofta av att man är osäker på sitt val och Dilan funderade på vad som hade hänt om han hamnat på ett vanligt kontor och anpassat sin klädsel efter det. Hur skulle den kreativitet han har ta sig uttryck i en värld där regler kanske stipulerar något mer klassiskt, en kostym?
Resultatet var en visning med mycket skräddat, men där udda detaljer stod ut, som en krage som var designad att sitta på sniskan. Det var också en mycket teknisk kollektion med en ny sorts intag i en kavaj eller stickade tröjor som visar sig vara vävda med fem olika nyanser för en psykedelisk effekt – dessa såg också magiska ut.
För första gången visade märket även damkläder, särskilt en grupp klänningar med mjuka veck för en organisk effekt.
Lazoschmidl höst/vinter 2019
Lazoschmidl är ute på sexpedition, och nu har de anlänt till Planet sex. En annan resa att nämna är att de för höst/vinter 2019 har bytt Stockholm mot Paris som visningsarena.
Kollektionens visuella språk har hämtat inspiration ur gamla sci-fi-B-rullar. Varje modell är en egen karaktär, klädd för method acting. Olika varianter av djurmönster och högglansiga chiffonger för också tankarna till gamla tecknade filmer. Modellen som bär en rosa skjorta med knyt och läderbyxor med passpoaler i sömmarna refereras även till som ”Prince charming” på märkets Instagram.
Modellernas kroppar exponeras i antingen väldigt tighta plagg eller knappt några plagg alls, där underkläderna istället får spela huvudrollen. Formerna accentueras med hjälp av bälten och korsetter. Bland lurextrikåer och transparenta lager syns också ett par blåjeans som kommer att göra de som sörjer Cheap Monday lyckliga. Med nipslips, pilar mot skrevet och penis-prints och tuggummirosa förklarar Lazoschmidl att sex är en metafor för livet.
Acne Studios herr höst/vinter 2019
Creative directorn minns hur det var att vara en outsider när han växte upp. Men efter mer än 20 år i branschen står han inte längre utanför.
Den som tittar noga ser en kavalkad av subkulturerreferenser i Acnes Studios höst/vinter 2019. Tröjan med långa fransar – hippien. Militärbyxor med hög midja och vandrarkängor – naturnörden, grälla färger och mönster, en pressad blomma som inte riktigt passar in och byxben i olika färger – Berny Pålsson.
När Acne Studios visar vägen genom att blanda in outsider-referenser i sitt stilspråk får vi plagg som passar fler än bara en liten grupp invigda rebeller. Kanske en kollektion som får normcore-snubbar att våga lite mer. Och kanske kan den fungera som ett överlevnadskit för alla som inte riktigt känner att de passar in. Det vi ser är ingen outsider. Vi ser någon som har lärt sig ett sätt att passa in, som tar sig an världen med självsäkra steg, men som bär sin bakgrund nära hjärtat.
CMMN SWDN vår/sommar 2019
”In a time of digital complexity, our collection demonstrates an appreciation for craft and the art of visible mending – a celebration of imperfections by highlighting the landscape of damage to a garment.” Så beskriver CMMN SWDN sin höst/vinter 2019 som också har nått en finalplats i den internationella tävlingen International Woolmark Prize.
– Vi känner att vi just nu lever i en värld där det tillverkas för mycket plagg till ett alldeles för lågt pris och det gör att kläder generellt har tappat sitt värde. Vi känner att plagg som har synliga ”ärr” ofta har en intressant historia att berätta. I vår research så besökte vi många klädarkiv i London och tittade på hur plagg från förra sekel har åldrats, bryts ned, och vilka märken de har fått genom åren. Vi hittade inspiration till vår silhuett i just plagg som gått i arv från generation till generation och dess passform som oftast inte längre stämmer överens med dess nya ägare, säger Saif Bakir och Emma Hedlund som ligger bakom märket.
Eftersom att kravet för att delta i International Woolmark Prize är att skapa plagg i stickad merinoull, så har just stickat blivit en naturlig fokuspunkt för deras höst/vinter 2019. Men framför allt är det känslan av använda plagg som genomsyrar kollektionen med krympt viskos, skrynklad denim, krackelerat läder, råa sömmar och fransade fållar. Märket forsätter även i samma linje som vår/sommar 2019 med en skräddad men boxig siluett, skarpa axlar och markerad midja.
I dagsläget har de över 60 återförsäljare runtom i världen. Japan och Sydkorea är fortfarande en stor marknad men CMMN SWDN har även fått uppmärksamhet i USA och Europa med butiker som Barneys, Mr Porter, Liberty and Browns. ”The common swede”, som de kallar sin kund är någon som är öppen för andra kulturer och som tror på mångfald. Det är någon som inte förhåller sig till en uråldrig jantelag men som vågar sticka ut från mängden och vågar göra sin röst hörd.
Från att visa i London har ni nu också fått en slot på Paris modevecka. Och nu har ni också chansen att vinna Woolmark Prize. Vad hoppas ni på att denna finalplatsen kan leda till?
– Först och främst så hade det varit en stor ära att få vinna ett så prestigefullt pris. Woolmark Prize är välkänt världen över och en vinst skulle innebära ytterligare exponering för CMMN SWDN. Naturligtvis så innebär det ju även ett finansiellt tillskott vilket hade varit mycket tacksamt för ett ungt självfinansierat varumärke.
Our Legacy höst/vinter 2019
Det vankades middag och visning när Our Legacy visade sin höstkollektion vid namn Chambre Séparée. De firade ”youth depravation in a bourgeois setting”, för oss som gillar champagne och dekadens, men som nödvändigtvis inte gärna vill känna oss tillknäppta. Our Legacys grundare och creative director Christopher Nying har föreställt sig hur denna kontrast kan realiseras med plagg som till exempel en kavaj som kanske fått sig en reva i tyget pga kroken den hängde på. Ciggen kanske kallade och istället för att dölja revan i jackan bara go with it. Det är mer än så, kollektionen bär spår av en spårad fest med mönster av krossade vaser, rynkade klänningar, vinkorksinspirerade accessoarer, fläckiga tröjor och klassiska herrskjortor som sitter lite skevt. Även det här med att inte riktigt klä sig efter tillfället med korta västar utan något under och vingla fram med en stor balja vin i handen – ungdomlig ignorans när den är som finast.