Hur kan Filippa K som räknas som en institution för svensk minimalism bli ännu mer minimalistisk? Hur många gånger kan man vika ett A4-papper? Okej, nu är det så att det faktiskt ansågs vara omöjligt att vika ett ”tjockt papper” mer än åtta gånger tills Britney Gallivan år 2001 (hon gick då fortfarande i high school), tog fram en formel och lyckades vika ett A4 hela tolv gånger. Filippa K har alltså gjort en Britney, de har tagit fram en ny formel för minimalism, även om den är till synes subtil.
Filippa K:s estetik är djupt rotad i den skandinaviska designtraditionen och den här säsongen markerar en ny början för Filippa K, med grundaren Filippa Knutsson som återkommer som chefsdesigner och som tar varumärket tillbaka till sin kärnfilosofi.
– Det är skönt att ta tillbaka Filippa K till sina roots: stil, enkelhet, kvalitet och den sköna härliga minimalismen som jag tycker att vi ska stå för. Jag vill göra en visning där alla modeller kan gå ut ifrån visningen och ta ett glas någonstans och se helt vanliga ut. Att de inte ser utspökade ut, utan bara är snygga, berättar Filippa Knutsson direkt efter visningen som ägde rum på en annan institution – för svensk möbeldesign – Nordiska Galleriet i Stockholm, anno 1912.
Filippa K:s höst handlar om bärbara plagg för kvinnor och män. Marinblå ullkavajer, skira blusar och mjuka kostymer. De tror att enkelhet är den renaste formen av lyx. De vill bygga en tidlös och mångsidig garderob med plagg som tål tidens tand.
– Filippa K har alltid sett väldigt enkelt ut men nu handlar det ännu mer om bärbarheten, att plaggen sitter snyggt och får vara lite sexiga fast de är så enkla. Kanske att märket tidigare varit lite platt, men jag vill inte tala så mycket om hur det var innan. Men det är såklart fantastiskt att jag har kunnat vara borta ifrån företaget och att Filippa K har kunnat arbetet så bra utan att jag varit med. Men jag kände att vi började tappa identitet. Även om det har varit subtilt så handlar det om hur plaggen känns på. Kunder kommer märka förändringen mer i kvalitet att de är lyxiga och bekväma kläder som är snygga och bärbara.