Glöm Michelle Obama, Melania Trump är mer mode än någon first lady någonsin varit. Modevärlden har förvisso varit mycket tveksam till den slovenska före detta modellen och varje gång hon klär sig för offentligheten tycks hon kränka snarare än inspirera. ”Taktlös och tondöv i stilettklackar” skulle kunna vara hennes devis, men jag tycker det känns mer korrekt att sammanfatta hennes förehavanden med att hon omsätter modets grundläggande estetik och värderingar till verkligheten helt utan anpassning eller filter.
Sålunda får vi alltid Melania i en ”lewk”. Melania i Texas efter orkanen Harvey: bombarjacka, svarta cigarettbyxor, pilotglasögon och skyhöga klackar. Melania i Afrika iklädd tropikhjälm eller som jazzig nazist i Indiana Jones. Melania med “I don’t really care do U?”-jacka på väg för att träffa flyktingbarn.
Allt är som i ett modereportage. Vi har alla sett dem: Annie Leibowitz plåtade modeller i lyxklänningar tillsammans med brandmän, militärer och andra hjälparbetare i reportaget “Storm Troupers” 2013. Melania gjorde bara samma sak. Och om Keira Knightley kunde posera i snygga safarikläder tillsammans med masajer i Vogue 2007, varför kan inte vår kära lilla Melania?
”Även när det inte är kontroversiellt är det svindyra kläder på en skitig gata i Hackney.”
Så många modereportage känns exakt som Melania Trump. Supermodeller i päls blir attackerade av pälsdemonstranter, supermodeller som är oljeskadade fåglar, supermodeller som utsätts för polisbrutalitet, supermodeller som hänger i en trailer park. Även när det inte är kontroversiellt är det svindyra kläder på en skitig gata i Hackney. Det är en inställning som säger att det är mer glamouröst att ha stilettklackar när man demonstrerar än när man är på fest. Skymfen mot verkligheten som mode kan utgöra tycks bli ännu starkare när verkligheten inte hänger ihop med kläderna.
Melania har uppenbarligen läst sin Vogue, hon verkar bara inte förstå att det som fungerar i en modetidning inte är glamouröst i verkligheten. Hennes garderob är sålunda helt distanslös. Hon gör trädgårdsarbete i en Balmain-skjorta eller har på sig en klänning som kostar 3 000 dollar när hon ska hålla tal om barnfattigdom, vilket är precis vad en modetidning skulle göra om de hade ett reportage om trädgårdsskötsel eller aktivism. Tänk skitsnygg tjej i Chistopher Kane-crocs, brandmansbyxor i skinn från Calvin Klein och en World Food Programme-tischa från Balenciaga. Melania är bara lite mer basic.
Modevärlden älskar den här hänsynslösa och verklighetsfrämmande attityden, kanske är det själalöshet, men det kan lika gärna vara camp. Föga förvånande har Melania Trump just ett skimmer av camp över sig, som när Aquaria, årets vinnare av Rupaul’s drag race, valde att förvandlas till den amerikanska presidenthustrun i det återkommande formatet Snatch Game.
Som ett brev på posten meddelade Costume institute på Metropolitan Museum i New York precis att nästa års utställning kommer handla om camp i modet. ”Den omstörtande natur och subversion av modern estetik som camp innebär har ofta viftats bort, men den här utställningen kommer visa hur djupgående dess inflytande har varit på både konst och popkultur”, sa Max Hollein, Director för The Met i ett pressmeddelande.
Utställningen kommer börja i 1600- och 1700-talets Versailles, där idén om att ”se camper” – att inta en pose – skapar ett slags campens lustgård. Vilket återknyter till Melania, som numera får dras med epitet ”nutidens Marie Antoinette”. Men medan Marie Antoinette var fast i en roll och det franska hovets traditioner och rutiner är det Melanias eget val att helt strunta i vad som är praktiskt och bekvämt. Istället tänker hon modereportage. ”I need a lewk” säger hon till sig själv, bläddrar lite lojt i några Vogue och skriver en anteckning till sin stylist: ”Glamouren framför allt!”