En het debatt bröt ut på Twitter under den tredje säsongen av Succession. Vad som upprörde? Shivs illasittande och fula klänningar hon hade på sig under en resa till Italien. Inte bara var de ugly, de var orealistiska, menade modejournalister som Dana Thomas och Rachel Treville Tashjian. En snorrik person som Shiv skulle ha en shopper som förberedde en garderob för resan, en stylist som sedan fanns tillgänglig för råd 24/7 via videolänk. ”Man ser att den här showen har skrivits och producerats helt och hållet av män”, tyckte Dana Thomas.
Kostymör för serien är nu en kvinna, Michelle Matland, och det är full möjligt att man i fiktion kanske har andra behov än realism, eller snygga kläder.
Att framställa rikedom som en kall och medioker miljö är ett medvetet val som scenograferna och kostymören har gjort när det gäller Succession. Ett exempel är att man har valt att låta Kendall Roy bo i Hudson Yards, ett två år gammalt skrytbygge som enligt New York Times är en perfekt symbol för när arkitektur används som lyx-branding. Att välja platser och rum som tycks sakna karaktär är en viktig drivkraft i att beskriva familjen Roys värld.
Successions production designer Stephen Carter påpekar också för The Ringer att de är medvetna om att extremt rika personer har en armé av människor som dekorerar och köper saker åt dem, men enligt honom är detta en orsak till att smaken är så urlakad eftersom dessa personer mest av allt inte vill komma tillbaka med fel sak.
De behöver inte bry sig, de badar i pengar och har inget behov av att visa det.
Familjen Roy är motsatsen till Kardashian-klanen
Men om miljöerna är tänkta att inte utstråla en personlighet är tanken tvärtom när det gäller kläderna. Michelle Matland kallar familjen Roy för ”the anti-Kardashians” och med det menas att deras kläder är tänkta att inte göra ett statement, att vara dyra men tråkiga. De behöver inte bry sig, de badar i pengar och har inget behov av att visa det.
Matland är i flera intervjuer tydlig med att hon vet exakt vad personerna har på sig och varför – hon pratar om familjen Roys look som ett tydligt uttryck för rik stil. När Kendall Roy har keps kommer den från Loro Piana och är gjord av kashmir, hon nämner The Row och Gabriella Hearst som designermärken som används i serien och hon påpekar hur Shiv och Roman driver med Toms kostymer, för i Toms värld är mode som man ser är dyrt något bra. Men om man har simmat i cash sedan man föddes drivs man inte av att visa upp sina pengar i hur man klär sig, man drivs av andra värden, som komfort och att inte vilja vara för uppenbar. Man kan också misstänka att familjen Roy inte är särskilt modeintresserad.
Vilket för oss tillbaka till Shivs klänningar. Under hela den tredje säsongen har människor klagat på att Shivs kläder har suttit illa på henne men det var i de två sista avsnitten som många blev tvungna att ta fram spypåsen. Shiv bär två klänningar, den ena från Chiara Boni, den andra från Ted Baker. Ingen av dem är dyr – Ted Baker-klänningen kostar kring 2 000 kronor – och de får henne att se ut som om hon lajvar ”engelskt bröllop” – hon har till och med en hatt på sig. Vi kan bara spekulera i vad dessa modeval betyder. Kanske hur ute på djupt vatten hon är, hur klumpig och ytlig hennes relation med hennes mamma är, eller en generell känsla av att inte veta vem hon är (efter första säsongens politikstil och andra säsongens powerdressing).
De enda som är konstanter i sin stil är Logan och Roman. Logan i bekväma kostymer från en välrenommerad skräddare. Roman i en uniform av tajt skjorta och byxor. Men tittar man närmare är det också tydligt att kläderna säger något om vilka de är. Logan, mannen som inte behöver bevisa något, som bara är. Roman som ständigt tycks klädd i en pojkaktig look, som för att symbolisera att han aldrig kommer växa upp, en spoling som inte ens bär kavaj.
När man har så mycket pengar blir allt materiellt oundvikligen värdelöst.
Ingen reklamfilm för rikedom
På det här sättet undviker Succession en fälla som shower om rika ofta hamnar i, nämligen att de är för snygga, att man bländas av de dyra kläderna, de överdådiga miljöerna, av allt det vi inte har och som är vardag för dem. I Succession får en klänning sitta illa, den får skava, för alla miljardärer är inte intresserade av vad de har på sig, och pengar innebär inte att man får smak eller stil. Vi tittar för ovanlighetens skull inte på en reklamfilm för rikedom.
När man har så mycket pengar blir allt materiellt oundvikligen värdelöst. Kendall köper ett par nya sneakers för att imponera på ett par coola konstmänniskor men tar bisarrt nog av sig dem i mötet för att visa att han inte bryr sig. Shiv ger Logan en present där hon har samlat alla hans fastigheter – han känner inte igen dem. Och när deras anställda förbereder en fantastisk måltid för familjen bestämmer de sig för att beställa pizza.
Därför tänker jag att kritiken mot Shivs garderob mer är uttryck för vår önskan om att ha mer pengar så vi kunde ha råd med vackra ting. Att hon klär sig så fult är ett svek. Men för Shiv spelar det ingen roll om hon är snyggast på festen eller ej. Det enda som betyder något är makten.