När pandemin kom intervjuades en av förgrundsgestalterna inom den så kallade kollapsologiska rörelsen här i Frankrike. Det var en man som hade flyttat ut på landet och gjort sig allt mer självförsörjande, i väntan på kollapsen. Det hade gått någon vecka under den lockdown som startade i mitten av mars 2020 och kollapsologen sade att han aldrig hade kunnat tro att kollapsen skulle komma så här snabbt. Han var upprymd på något sätt eller det var iallafall så han framställdes av journalisten.
Pandemin skulle förändra allt, nu var det dags att städa ut kapitalismen och miljöförstöringen, alla skulle leva helt annorlunda liv där vi brydde oss mer om varandra – och kanske främst: där vi inte konsumerade så jävla mycket.
Kanske har saker och ting förändrats, för åtminstone i Sverige verkar människor i fortsättningen ha en mer flexibel närvaro på jobbet. Men det där med konsumtionen då? I en artikel i en fransk lokaltidning läser jag att lyxindustrin redan är tillbaka på den nivå de var innan annus horribilis 2020 och öppnar nya fabriker i olika franska regioner för att möta efterfrågan. Inditex som äger Zara har också återvänt till de siffror de var vid innan pandemin.
Pandemin skulle förändra allt, nu var det dags att städa ut kapitalismen och miljöförstöringen, alla skulle leva helt annorlunda liv där vi brydde oss mer om varandra – och kanske främst: där vi inte konsumerade så jävla mycket.
Även om det är tidiga dagar så pekar det mot att aptiten på nya kläder och väskor inte har avmattats – och det redan innan vi är bortom allt vad deltavarianter och vaccinpass heter.
Istället tycks vi röra oss framåt allt snabbare i våra städer. Den tyska matshoppingtjänsten Gorillas har precis lanserats här i Paris. För €1,80 kan man buda hem lammkotletter till en middag, ett vin från Bordeaux eller någon krydda man hade glömt. De kommer på tio minuter säger de. Deras slogan: Vi är snabbare än du.
Den här typen av företag är både hatade och älskade, men de vinner i längden för att de är oslagbara när det gäller hastighet och effektivitet. Extra snabba tjänster, enklare inköp. Jag tänker att den logiska slutsatsen är… mer shopping?
Något i stil med Gorillas känns som ett möjligt nästa steg för modebranschen. Har du inget att ha på dig ikväll? Oroa dig inte, en outfit är hemma hos dig inom tio minuter! Låt kunden kunna skicka tillbaka plagg den inte vill ha utan kostnad och vips så kan företaget babbla om hållbarhet i sina pressreleaser också.
Det var ju den andra effekten som förutspåddes när pandemin kom: en ökad digitalisering. Och nu känns det som att det är den tendensen som kommer att stärkas, snarare än den antikapitalistiska.
Det är ju lite grejen med kapitalismen, att den inte riktigt bryr sig om vad någon skriver på en kultursida eller i ett Instagraminlägg. Den hittar smidigt fram till kunderna ändå och kunderna väljer det som passar dem och deras liv bäst framför det moraliskt rätta alternativet. Spänn alltså fast säkerhetsbältena för nu accelererar vi !