Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Hetast i höst: kapitalismen

Kvartalsrapporter och nya appar talar sitt tydliga språk. Vi kommer få ännu mer mode och plagg efter pandemin.

Text Daniel Björk

Krönika

Publicerat 14 september 2021

Ur "Collapsology" från Bon Beyond the Algorithm. Fotografi Johnny Kangasniemi. Mode Martin Persson.

När pandemin kom intervjuades en av förgrundsgestalterna inom den så kallade kollapsologiska rörelsen här i Frankrike. Det var en man som hade flyttat ut på landet och gjort sig allt mer självförsörjande, i väntan på kollapsen. Det hade gått någon vecka under den lockdown som startade i mitten av mars 2020 och kollapsologen sade att han aldrig hade kunnat tro att kollapsen skulle komma så här snabbt. Han var upprymd på något sätt eller det var iallafall så han framställdes av journalisten.

Pandemin skulle förändra allt, nu var det dags att städa ut kapitalismen och miljöförstöringen, alla skulle leva helt annorlunda liv där vi brydde oss mer om varandra – och kanske främst: där vi inte konsumerade så jävla mycket.

Kanske har saker och ting förändrats, för åtminstone i Sverige verkar människor i fortsättningen ha en mer flexibel närvaro på jobbet. Men det där med konsumtionen då? I en artikel i en fransk lokaltidning läser jag att lyxindustrin redan är tillbaka på den nivå de var innan annus horribilis 2020 och öppnar nya fabriker i olika franska regioner för att möta efterfrågan. Inditex som äger Zara har också återvänt till de siffror de var vid innan pandemin. 

Pandemin skulle förändra allt, nu var det dags att städa ut kapitalismen och miljöförstöringen, alla skulle leva helt annorlunda liv där vi brydde oss mer om varandra – och kanske främst: där vi inte konsumerade så jävla mycket.

Även om det är tidiga dagar så pekar det mot att aptiten på nya kläder och väskor inte har avmattats – och det redan innan vi är bortom allt vad deltavarianter och vaccinpass heter.

Istället tycks vi röra oss framåt allt snabbare i våra städer. Den tyska matshoppingtjänsten Gorillas har precis lanserats här i Paris. För €1,80 kan man buda hem lammkotletter till en middag, ett vin från Bordeaux eller någon krydda man hade glömt. De kommer på tio minuter säger de. Deras slogan: Vi är snabbare än du.

Den här typen av företag är både hatade och älskade, men de vinner i längden för att de är oslagbara när det gäller hastighet och effektivitet. Extra snabba tjänster, enklare inköp. Jag tänker att den logiska slutsatsen är… mer shopping?

Något i stil med Gorillas känns som ett möjligt nästa steg för modebranschen. Har du inget att ha på dig ikväll? Oroa dig inte, en outfit är hemma hos dig inom tio minuter! Låt kunden kunna skicka tillbaka plagg den inte vill ha utan kostnad och vips så kan företaget babbla om hållbarhet i sina pressreleaser också.

Det var ju den andra effekten som förutspåddes när pandemin kom: en ökad digitalisering. Och nu känns det som att det är den tendensen som kommer att stärkas, snarare än den antikapitalistiska. 

Det är ju lite grejen med kapitalismen, att den inte riktigt bryr sig om vad någon skriver på en kultursida eller i ett Instagraminlägg. Den hittar smidigt fram till kunderna ändå och kunderna väljer det som passar dem och deras liv bäst framför det moraliskt rätta alternativet. Spänn alltså fast säkerhetsbältena för nu accelererar vi !

Taggar:

Hållbarhet, modebranschen, pandemin

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Krönika

Mode är som ett roligt skämt

Vad som hände när jag köpte en ny vinterrock.

Text Daniel Björk

Krönika

Hejdå alla medelmåttiga journalister, skribenter och författare

Den artificiella intelligensen ChatGPT är här för att ta era jobb.

Text Daniel Björk

Mode

Har det virala ögonblicket förstört modet?

Coperni vann modeveckan med en klänning som sprayades direkt på Bella Hadids kropp. Det var lite som att se en presentation av en ny Iphone, tycker Daniel Björk.

Text Daniel Björk

Film

RIP Jean-Luc Godard (1930-2022)

Den franska mästaren som var del av 1960-talets nouvelle vague gjorde en av Daniel Björks favoritfilmer. Här minns han vilket intryck ”Tokstollen” (Pierrot le Fou) gjorde på honom som ung.

Text Daniel Björk

Litteratur

Att säga bög i litterära rum

Kristofer Folkhammar är författaren och kritikern som kanske mer än någon annan personifierar det queera perspektivet i samtidslitteraturen. Denna Pridemånad erbjuder ett samtal med honom exakt vad vi behöver: en avfart från heteronormativitens autobahn.

Text Daniel Björk

Krönika

Vi lever i framtiden, varför klagar ni?

Abba Voyage får recensenter att ropa på äkthet. Men verkligheten är sedan länge överspelad.

Text Daniel Björk