Frågan om var gränsen går för vad som är mode och vad som bara är kläder är en lika omdebatterad fråga som den om vad som egentligen är konst. Kläder är inte bara till för att skydda oss från extrema temperaturer och så fort vi pratar kläders funktion utöver de rent praktiska skulle nog många säga att vi halkar in på mode. Kanske är det så.
Eftersom själva konceptet kläder bygger på att de bärs utav en kropp är det också svårt att veta var gränsen mellan kläder och kropp går. Genom att bygga upp plagg med krinoliner, korsetter, kuddar och stoppning har kroppen i alla tider kunnat formas om. Konturer har ändrats, suddats ut eller förstärkts: allt efter tidens ideal och trender.
Få kroppsdelar har framhävts och överdimensionerats så mycket genom tiderna som höften. Symbolen för styrka, fruktbarhet, rikedom och sexuell makt. Höften är bevisligen mer än bara en kroppsdel med praktiska funktioner. Mannens höft rundades kraftigt med hjälp av vadderade hosor på 1500-talet. 1700-talets krinoliner gjorde höfterna så breda att det var omöjligt för kvinnan som bar dem att gå genom en dörr annat än sidledes. På 1800-talet framhävdes höftpartiet med hjälp av en turnyr som lät rumpan stå ut rejält under klänningen. Ju rikare någon var, desto mer behov att ha riktigt mycket höft, och se ut som en vandrande skulptur.
Just det, för visst är väl skulpturen en konstform?
Vi kan väl säga så här: om ett plagg uttrycker något, eller ändrar något på en kropp, då är det mode, och därför också konst.
Eller så är det konsten som helt enkelt är på modet.
Fotograf Priscillia Saada
Stylist Martina Almquist I LUNDLUND
Modell Bernie I IMG
Fotografassistent Yannick D’orio
Make up Anthony Preel I Artlist
Hår Yuji Okuda I Agence saint germain
Set-design Giovanna Martial