För många år sedan, det här var nog kring 2005, diskuterade jag med en kollega hur modevarumärken skulle bli mer redaktionella, hur de skulle kommunicera direkt med sina kunder, hur de skulle röra sig från reklam till en förpackning som var mer som en tidning.
Vi har så klart sett många exempel på det här och det var inte en ny idé 2005 heller, om man har i åtanke Comme des Garçons legendariska magasin Six till exempel. Men i år har tidning som lyxkommunikation verkligen varit en talking point. Loewe gjorde till exempel en dagstidning, en broadsheet, i stället för sin sedvanliga modevisning och där man förutom kollektionen fick ett utdrag ur Danielle Steeles kommande roman. Namacheko gjorde å sin sida en en ambitiös, tryckt tidning under namnet Kordyene Journal och som hade temat sömngångare.
Nu i veckan lanserade Bottega Veneta första numret av en digital kvartalstidning med namnet Issue. 133 sidor av bilder, animationer, små filmer, klipp från modevisningen förra hösten och så vidare. Mitt första intryck är att det är kul och inspirerande och jag tittar igenom alla sidorna utan att känna att jag måste vidare, måste bli klar. Annonser för Bottega Veneta blandas med Missy Elliot som framför sin låt Hot boyz i en nyinspelad video, en kvinnlig cellist klädd i Bottega Veneta, Oumi Janta som åker rullskridskor i ett disco, gelé- eller formklippta trädgårdsversioner av accessoarer, datoranimationer, halsbrytande parkourfilmer och legendariska modeskaparen bakom Biba: Barbara Hulanicki. Sympatiskt nog blandas gamla och nuvarande kollektioner från Bottega Veneta.
När modemärket raderade alla sina konton på sociala medier i januari var det många som ställde sig frågande. Nu kommer alltså svaret. Issue 01 är tänkt som ett steg bort från Instagrams likriktande effekt, en plats där saker och ting kan få sjunka in, där man tar sig tid att titta och lyssna. Tidskriften har inga texter, kanske ett tecken i tiden, men enligt Bottega Veneta själva är det för att tidningen ska kunna uppskattas oavsett hemvist och modersmål – en demokratisk inställning som också reflekteras i att bilderna är fria att skärmdumpa och dela fritt.
Ta en titt själva här: Issue 01 från Bottega Veneta.